3340
Sök

Turbo konvertera B234F

48 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjeena...
Har e 745 16v som ja har tänkt att turbo konvertera till sommaren:D

Tänkte slänga på de här:
16T
Extraktor grenrör
50mm wg
Större spridare
Alu IC
3" Avgas
+ mkt annat!

Men många säger att det inte håller, en del säger att det håller, vissa säger att man måste O-ringa blocket, svarva kolvarna, kompsänka mm.mm!

Hur mkt måste man göra eller behöver man göra något speciellt för att man vet att skiten ska kolla med ca 1bar i ladd.

Tack på förhand! smile

10 287 Inlägg
1 mars 2011
#2
16T och 50mm WG?
Varför? En 16T har inbyggd wastegate.

- Vad skall du köra för sprut?
- Vilka verkstadsresurser har du?
- Vilken budget har du?
- Vilken tidigare erfarenhet av turbokonverteringar eller motorbyggen har du?
- Vilket effektmål har du?
- Vad skall du ha för transmission?

Svara på mina frågor ovan annars är det omöjligt att råda på ett vettigt sätt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

19 Inlägg
1 mars 2011
#3
kompsänka är la ett så kanska bra förslag ? men om en gört genom att svarva kolvar eannan packning spelar la ingen jätte stor roll ? fåt att hålla bätre en 940n wink


48 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#4
Hade tänkt köra med original sprut. Tänkte väl i stort sätt köra original block, vill bara få lite knuff på skiten utan att lägga allt för mkt pengar.
M46er håller tillräckligt bra till de jag vill ha i effekt väg iaf, men runt 200-300!

10 287 Inlägg
2 mars 2011
#5
Går inte utan att minst byta tändboxen mot en som går att chippa. Sedan måste du leta reda på någon som säljer chip som passar en turbokonverterad 16V motor (8V chip funkar inte då tändlägena skiljer mellan 8V och 16V).

/Göran

Holmlund skrev:
Hade tänkt köra med original sprut.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
2 mars 2011
#6
Stort spann...roll

Nåja. Om målet är 200Hkr så gäller inte det jag skrev i svaret ovan. Då kan man puttra runt med original chip etc.
Om målet är 300Hkr så är det en helt annan potatis som sagt var. Och personligen tvivlar jag på att M46 håller (bra) för 300Hkr. Min M46P dog med 220Hkr efter 4000mil.

Dessutom så skiljer val av turbo etc en hel del mellan 200 resp 300 Hkr.

En varning bara - dom här motorerna älskar att bli överladdade. Det blir massor med effekt vare sig man vill eller inte. Så sätter man på en hyfsad turbo så säger det bara Glufs!

/Göran

Holmlund skrev:
men runt 200-300!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

48 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#7
Aa okej, tänkte börja med att bara slänga dit en turbo, typ 940 turbo så länge och se hur det blir. Vill inte lägga ut för mkt heller, men vi får se hur länge plånboken vill hjälpa till:)
Tack för hjälpen:)
MVH!


Sök