4990
Sök

E39 540 v8 motor i annan bil. Tips tack!

235 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#1
Då har jag äntligen fått frugans välsignelse vad gäller garagetid så jag sitter på båten över till sthlm för att inhandla framvagn bakvagn och motor från en -97 e39 540.
Det är ett komplett paket från remskiva till nyckel och tändningslås o allt däremellan.
Så nu vill jag ha tips från er gött folk på vad jag ska tänka på då jag börjar nysta upp i kabelhärvan bla. Alla tips är välkomna.
Motorn kommer från en manuell och skall fortsätta vara gift med iofs. endast en 5 petad låda, så tipsen om helikopterturbinen till automatlåda kanske vi ska skippa?
Små moddar i ramen och spitten flyger vid sensommar...
Tack på förhand!

Bonntrimmare
620 Inlägg
1 mars 2011
#2
Kolla på e30.de

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
1 mars 2011
#3
Köp en Trabant o sätt den motor i den! lol Skulle flytta på sig bra duktigt!
Om jag kulle göra nåt sånt så skulle jag försöka hitta en äldre liten bakhjulsdriven bil som kan svälja V8:an utan större ombyggnader...


235 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#4
Grabber skrev:
Köp en Trabant o sätt den motor i den! lol Skulle flytta på sig bra duktigt!
Om jag kulle göra nåt sånt så skulle jag försöka hitta en äldre liten bakhjulsdriven bil som kan svälja V8:an utan större ombyggnader...

Med "spitten" menar jag min 1964 Triumph Spitfire. 715Kg curb weight... Liten nog?
Hade först tänkt ha cheva 350 men d hade blivit för framtungt. Sen hade jag tänkt b230fk utan lutning men motorn vare ba skit kvar av. Nu hittade jag en m62b44 med fram och bakvagn som jag ska köpa idag. Har en firma som ska ordna manuell låda till mig i april när jag kommer hem från thailand.
Måste ba bygga kick-up för framvagnen o bulta fast grejerna så har jag ett rullande chassie. Sittbrunnen lyfter jag med en hand...

E30.de i all ära men om nån kam krita ner lite tips på svenska här i tråden så skulle jag vara tacksam.
Jag ska ju skaffa kopplingsschema till motorn så tipsen jag vill ha gäller väl vilka problem man ofta stöter på när man monterar dessa motorer.
Tabbar folk har gjort som jag kan undvika. Jag har bara jobbat med csb och b230 tidigare.

En fråga till sist; kan jag byta ut den vattenkylda generatorn mot en "vanlig"?

Supraman
2 300 Inlägg
2 mars 2011
#5
Styva upp ramen duktigt.
Gamla bilar är inte direkt kända för att vara vridstyva.
Den ska ju va körbar och med ett fladdrig chassi så kan man inte säga att de kommer bli en trevlig upplevelse.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

235 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#6
Stefan Varberg skrev:
Styva upp ramen duktigt.
Gamla bilar är inte direkt kända för att vara vridstyva.
Den ska ju va körbar och med ett fladdrig chassi så kan man inte säga att de kommer bli en trevlig upplevelse.

50X50X4mm gods har jag byggt en grymt stark "subframe" av (ursprungliga planen var ju cheva 350) + att jag nu får bygga till lite mer av samma gods då det blir kick-up för framvagnen.

500 Inlägg
2 mars 2011
#7
Ska du försöka gatregistrera bilen? Tänk isåfall på att man max får ha 15Kw/100kg vikt. Alltså om bilen väger ca 800kg får du ha 120Kw (161hk).


235 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#8
Nocturnal skrev:
Ska du försöka gatregistrera bilen? Tänk isåfall på att man max får ha 15Kw/100kg vikt. Alltså om bilen väger ca 800kg får du ha 120Kw (161hk).

Nu när jag känt vad grejerna väger så hamnar jag väl runt 1000 kg. Lite tung inredning o så så får jag den nog reggad om ja skaffar en e34 530 v8. Men först o främst ska den bara rulla för egen maskin... Väldigt fort dock...
Fick med kylare o rattstång me ratt o rubbet. En hel jävla sopsäck med elektronik, däribland mätarhuset vilket kan va coolt om man får d monterat.
Tänkte magasinera det i sverige för jag ska va i thailand hela mars, men d sluta med att ja köpte chrysler voyagern som jag lånade för att hämta grejern med:) Välservad sak så ja säljer kanske bort 945 turbon för voyagern har krok. En rolig resa vart d till slut iaf. Brutal maskin det där, man pissar ju honung när man ser den...

235 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#9
Nocturnal skrev:
Ska du försöka gatregistrera bilen? Tänk isåfall på att man max får ha 15Kw/100kg vikt. Alltså om bilen väger ca 800kg får du ha 120Kw (161hk).

Nu när jag känt vad grejerna väger så hamnar jag väl runt 1000 kg. Lite tung inredning o så så får jag den nog reggad om ja skaffar en e34 530 v8. Men först o främst ska den bara rulla för egen maskin... Väldigt fort dock...
Fick med kylare o rattstång me ratt o rubbet. En hel jävla sopsäck med elektronik, däribland mätarhuset vilket kan va coolt om man får d monterat.
Tänkte magasinera det i sverige för jag ska va i thailand hela mars, men d sluta med att ja köpte chrysler voyagern som jag lånade för att hämta grejern med:) Välservad sak så ja säljer kanske bort 945 turbon för voyagern har krok. En rolig resa vart d till slut iaf. Brutal maskin det där, man pissar ju honung när man ser den...

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
2 mars 2011
#10
Om nu original tanken var en CSB, varför inte inhandla en 305 TBI eller dylikt, med 150hk, från en krockad Van, regga med den, och sedan lyft i en LS1 motor?

Väger lite, bra med tryck, och är inte allt för dyra nuförtiden.
Senast redigerat av Rinnegan (2 mars 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

235 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#11
Rinnegan skrev:
Om nu original tanken var en CSB, varför inte inhandla en 305 TBI eller dylikt, med 150hk, från en krockad Van, regga med den, och sedan lyft i en LS1 motor?

Väger lite, bra med tryck, och är inte allt för dyra nuförtiden.

Ja fick motor med kabelhärva, rattstång med ratt o lås, kylare, elen till hela bilen, mätarhus, komplett framvagn, komplett bakvagn etc. till priset av vad d skulle kosta att köpa o renovera en 305:a...
Vad kostar sen fram o bakvagn från tex. en C4? 20 minst.

Dessutom så har jag lessnat lite på glorifieringen av chevamotorer. Har renoverat några stycken o känner att utmaningen har dött ut. Varannan bil har en chevapuffra oxå...
Nu när jag kastar mig in i mitt livs största utmaning så ska det ta mig tusan bli nåt unikt...

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
2 mars 2011
#12
TurboTarzan skrev:
Ja fick motor med kabelhärva, rattstång med ratt o lås, kylare, elen till hela bilen, mätarhus, komplett framvagn, komplett bakvagn etc. till priset av vad d skulle kosta att köpa o renovera en 305:a...
Vad kostar sen fram o bakvagn från tex. en C4? 20 minst.

Dessutom så har jag lessnat lite på glorifieringen av chevamotorer. Har renoverat några stycken o känner att utmaningen har dött ut. Varannan bil har en chevapuffra oxå...
Nu när jag kastar mig in i mitt livs största utmaning så ska det ta mig tusan bli nåt unikt...

Hittade ett rullande chassie från en C5'a, LS1 med AFR toppar, nytt insug och headers samt Tremec T56 lådan för $3200 på eBay.


Givetvis så används LS1 flitigt, men det är pga att det är äckligt lätt att få ut effekt ur dem, samt att de väger lite. BMW motorn kan du tyvärr inte klämma ut lika mycket effekt som LS1'an kan, samt att det är bra mycket dyrare tyvärr.


Men om du nu är helt inne på BMW motorn så bör det ju gå att modda dit hela paketet.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

1 482 Inlägg
3 mars 2011
#13
Rinnegan skrev:
TurboTarzan skrev:
Ja fick motor med kabelhärva, rattstång med ratt o lås, kylare, elen till hela bilen, mätarhus, komplett framvagn, komplett bakvagn etc. till priset av vad d skulle kosta att köpa o renovera en 305:a...
Vad kostar sen fram o bakvagn från tex. en C4? 20 minst.

Dessutom så har jag lessnat lite på glorifieringen av chevamotorer. Har renoverat några stycken o känner att utmaningen har dött ut. Varannan bil har en chevapuffra oxå...
Nu när jag kastar mig in i mitt livs största utmaning så ska det ta mig tusan bli nåt unikt...

Hittade ett rullande chassie från en C5'a, LS1 med AFR toppar, nytt insug och headers samt Tremec T56 lådan för $3200 på eBay.


Givetvis så används LS1 flitigt, men det är pga att det är äckligt lätt att få ut effekt ur dem, samt att de väger lite. BMW motorn kan du tyvärr inte klämma ut lika mycket effekt som LS1'an kan, samt att det är bra mycket dyrare tyvärr.


Men om du nu är helt inne på BMW motorn så bör det ju gå att modda dit hela paketet.

Nja det går att kräma ur en bit över 1000hk ur en Bmw åtta.. men som du skrev så kostar det massvis med pengar, men det går wink

BLT Service
Theracords Music Label

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
3 mars 2011
#14
Noxxer skrev:
Nja det går att kräma ur en bit över 1000hk ur en Bmw åtta.. men som du skrev så kostar det massvis med pengar, men det går wink

Cylinderväggarna tycker inte om något över 650hk i BMW's åttor tyvärr.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

1 482 Inlägg
3 mars 2011
#15
Rinnegan skrev:
Noxxer skrev:
Nja det går att kräma ur en bit över 1000hk ur en Bmw åtta.. men som du skrev så kostar det massvis med pengar, men det går wink

Cylinderväggarna tycker inte om något över 650hk i BMW's åttor tyvärr.

Ja dom gillar inget över 500hk original. Men det går att fodra dom med stålfoder. Då pallar dom 750+hk utan problem. Finns ett fåtal M60 med 1000hk+.
Men detta kostar ju somsagt.
Fodrerna ligger på 1000kr+ styck och sen tillkommer borrning och bearbetning, kolvar, stakar, vev... osv.

BLT Service
Theracords Music Label

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
3 mars 2011
#16
Noxxer skrev:
Ja dom gillar inget över 500hk original. Men det går att fodra dom med stålfoder. Då pallar dom 750+hk utan problem. Finns ett fåtal M60 med 1000hk+.
Men detta kostar ju somsagt.
Fodrerna ligger på 1000kr+ styck och sen tillkommer borrning och bearbetning, kolvar, stakar, vev... osv.

Exakt, det behövs inte i LS1 motorerna, då är det bara stabilare kolvar/stakar.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

235 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#17
Ska ja trimma så blir d väl en liten skruvkompressor där jag sliter bort ac-kompressorn. Egen rem och spännare färdigt...

Men men. Ls1 är utan tvekan en fin motor men nog drar det iväg att trimma en sån oxå. Jag känner dock att 440nm räcker gött o väl i lilla spitten. Funderade lite på hur jag sku få upp bilens vikt för att kunna besiktiga... Kardantunnel byggd av gamla tågräls???

Men nog snackat om LS1 etc.
Jag har asså hela e39ans kabelhärva. Elhissar, mätarhus och allt. Tänkte försöka använda mätarhuset oxå. Kan nog fixa fast den coolt i mittkonsollen.
Någon som nystat upp en sån här och gjort bort sig så berätta gärna.
En fråga off topic skulle vara; då jag slarvat bort min sfro bok, kan jag regga ombygt fordon utan katalysatorer om bilen e -64 o motorn -97. Vill minnas att d fanns en möjlighet till det. Skulle ba bli fult o onödigt dyrt med kattar på sidepipesen.

235 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#18
Ska ja trimma så blir d väl en liten skruvkompressor där jag sliter bort ac-kompressorn. Egen rem och spännare färdigt...

Men men. Ls1 är utan tvekan en fin motor men nog drar det iväg att trimma en sån oxå. Jag känner dock att 440nm räcker gött o väl i lilla spitten. Funderade lite på hur jag sku få upp bilens vikt för att kunna besiktiga... Kardantunnel byggd av gamla tågräls???

Men nog snackat om LS1 etc.
Jag har asså hela e39ans kabelhärva. Elhissar, mätarhus och allt. Tänkte försöka använda mätarhuset oxå. Kan nog fixa fast den coolt i mittkonsollen.
Någon som nystat upp en sån här och gjort bort sig så berätta gärna.
En fråga off topic skulle vara; då jag slarvat bort min sfro bok, kan jag regga ombygt fordon utan katalysatorer om bilen e -64 o motorn -97. Vill minnas att d fanns en möjlighet till det. Skulle ba bli fult o onödigt dyrt med kattar på sidepipesen.


Sök