3764
Sök

Laddproblem batteri volvo 940

255 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#1
Tja, ska köpa en volvo 940 av en kompis. där han säger att den inte laddar batteriet.
MEN, saken är den att jag kommer över den så sjukt billigt att det inte är sant.
Frågan till er kunniga är ju om det kan vara något annat än att byta generator.
Tänkte om det kanske finns något "standard" elfel på dom som gör att det blir så?
Vill inte slänga pengarna i sjön direkt..

Tackar på förhand!

//Mattias

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

Forummoderator
18 008 Inlägg
3 mars 2011
#2
Byta generator är varken så kostsamt eller svårt så slå till. Kolla batteri, mät laddning på gen och på batt (Skillnad=kabelfel) Biltemas nya ersättare duger fint. Satte i en sån i båten för några år sedan... (Volvo diesel)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 mars 2011
#3
Annars byter du kolbrygga/laddningsregulator för 99:-
Men observera att detta i allmänhet bara går att göra en gång utan att renovera/byta generator då släpringarna i generatorn också slits. Om bilen har gått under 30000 mil, byt regulator annars byter du generatorn.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

255 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#4
Den har rullat 29tusen mil. och han har fått ladda batteriet ett par gånger då han behövt köra med bilen. vet heller inte om kolbryggan du nämner är bytt. men bortsett från generatorn. vad kan det mer vara för fel?

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

Forummoderator
18 008 Inlägg
4 mars 2011
#5
MattiasHedberg skrev:
Den har rullat 29tusen mil. och han har fått ladda batteriet ett par gånger då han behövt köra med bilen. vet heller inte om kolbryggan du nämner är bytt. men bortsett från generatorn. vad kan det mer vara för fel?

Fungerar laddningslampan? Om inte: ingen laddning. Ovanligt fel men förekommer. Annars är det ju bara generator, batteri eller kablage som kan strula vid laddfel. Bilen kan förvisso dra sjuka mängder tjuvström när den är avstängd oxå!

Kör han med bilen regelbundet? Om inte så kan det vara en felkälla. Är inte grejerna riktigt i trim så kan det räcka med med några dagars stående innan batteriet ger upp! Min V40 kan bara stå i 5 dagar. Sen måste den laddas. Dåligt batt tror jag men jag vet ju om det så det är bara att hänga av polen vid semester o dyl.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

255 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#6
Han kör en stund och sen tappar den effekt, sen dör stereon, ljuset dämpar sig. och sen dör bilen. kan det möjligtvis vara att kolen är helt slut?

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

20 Inlägg
4 mars 2011
#7
Tja. Kolla om lamporna tänds när du slår på tändningen.  Har det problemet med min pappas bil, och på den är det tändplattan bakom tändningslåset. Mvh P-A


255 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#8
Tänds inte lamporna eller vadå? Förklara lite av felet så man kan kolla:)

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 mars 2011
#9
29000 är vanligt miltal för första kolbyte. Längsta stäcka som jag vet att någon kört på första omgången kol är 33400 kortaste är 23900. Så 29000 är helt normalt, prova kolen först eftersom det är både skitlätt & billigt. Glöm inte att köpa en påse M4x16-20 samtidigt, eftersom skruvarna knappt brukar gå att återanvända.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

20 Inlägg
4 mars 2011
#10
Nej lamporna tänds inte alls men den startar och går men kan stanna mitt i allt för att det är slut ström


255 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#11
Fixat på 5 minuter helt for free, var kolbyte, tur så hade polaren en skrutten 740 med samma generator med nytt kol, så bytte, det gammla var ungefär 4-5mm kvar, nya ca 10-11mm om inte mer, tackar för alla svar!smile

//Mattias

Gör det ordentligt eller ge fan i det!


Sök