3019
Sök

Passat 94- förglödningssystem lampan lyser

158 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
Tjena.

Jag va ute och körde morsans passat diesel 94 årsmodell.
Efter att jag hade vatt inne på biltema så började en lampa lysa och jag läste i instruktionsboken att det är förglödningssystemet.

Min fråga är vad är det, varför lyser den och hur fixar man det?

Jag kan inte så mycket om bilar kan va att det är enkelt men man måste fråga ju smile

skulle va jätte tacksam om nån kunde förklara enkelt så att såna som mig "mindre kunniga" förstå big_smile

Jätte tacksam för svar!

Forummoderator
18 013 Inlägg
7 mars 2011
Lite osäker på VW-snurror men det kan vara ett glödstift som lackat ur. Det brukar ge felmeddelande. Även själva relät till stiften som rasat. Är det bara ett stift brukar den orka igång utan problem. Är det relät som spökar kanske den inte glöder alls och då kan den vara duktigt seg om den rullat långt... Antar att det är en TDi?

Stiften mäter du upp med med en multimeter. Under förutsättning att du kommer åt är det bara att skruva ur och sätta i ett nytt. Som ett vanligt tändstift. Det fixar du galant även om du inte är van att mecka med dieselbilar!

Beror på vad relät sitter men även det bör ju vara lätt att byta. Men mät stiften först!
Kan inte komma på nåt mer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

158 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
ja den startar alltid och ja kör den som vanligt inga problem alls.

hur gör jag om jag inte kan få tag i en multimeter då?

Det konstiga är att den blinkar när jag startar bilen men efter 2-3 minuter släcks den sen så börjar den blinka efter 10 minuter igen.

Smålänning
7 883 Inlägg
8 mars 2011
Troligen nått felmeddelande från bränslesystemet (eller, ja den lilla elektriska styrning som finns tongue)

Åk till nån som kan kolla felkoderna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök