3293
Sök

Motstånd, vilken färg åt vilket håll?

Däcksvarvare
227 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
Jag har köpt ett motstånd jag ska ha mellan förmodligen en jordkabel och en potentiometer (1kohm).

Mitt motstånd jag köpt är 1kohm 5% 1/2w...

Den har 4 ringar:  Brun / Svart / Röd / Guld i den ordningen..

Min fråga är: (eftersom jag inte har någon manual eller liknande där det står åt vilket håll motståndet ska sitta) Åt vilket håll ska motståndet sitta mest troligt??
Vad händer om motståndet sitter åt fel håll?

Tack på förhand!

The legendary

21 761 Inlägg
9 mars 2011
Motstånd är inte riktningsberoende, dvs det spelar ingen roll åt vilket håll det sitter. Färgringarna anger bara vilka värden motståndet har, har inget med riktningen att göra. smile
Senast redigerat av Drönirettab (9 mars 2011)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
9 mars 2011
Oboy ... Ta mig inte för givet nu för det var länge sen detta.
Men guld ringen är just 5% visningen (5% för vad minns jag inte men silver är iallafall 10%) och den ska väl vara ifrån +?
Dvs bruna ringen ska väl vara riktad mot +.

Koppla dock inte som jag sagt förrän du fårr bekräftelse om detta! Var länge sen detta så jag minns inte helt exakt ...

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Däcksvarvare
227 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
Okej, nu fick jag 2 bud här.. wink vem har rätt?? jag gillar svar nr 1, det känns simpelt!

The legendary

21 761 Inlägg
9 mars 2011
Thunderbird88 skrev:
Men guld ringen är just 5% visningen (5% för vad minns jag inte men silver är iallafall 10%)

Toleransen hos motståndsvärdet, det kan diffa 5%. smile

Forummoderator
18 127 Inlägg
9 mars 2011
Lumik skrev:
Okej, nu fick jag 2 bud här.. wink vem har rätt?? jag gillar svar nr 1, det känns simpelt!

Lita på Drönirettab. Han kan dessa saker. (Läs gärna hans namn bakifrån...)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
9 mars 2011
Inlägg ett är rätt
Utan tvekan
Bara att löda fast
% värdet är ju den avvikelse värdet på motståndet får ha
genemot märkningen på motståndet

Däcksvarvare
227 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
tack för hjälpen alla!

nu löds det fast smile

The legendary

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
9 mars 2011
Bra, sa ju att du inte skulle lyssna på mig big_smile Fast lite rätt hade jag för man kan ju sätta det åt det hållet jag sa wink haha

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Sök