2544
Sök

Övertryck kylsystem volvo 855

ohshit
1 285 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har hänt två gånger nu att motorn kokar när den stått på tomgång ett tag, funkar fint när jag kör med den.

Kylslangarna är riktigt hårda & han spottar ur sig glykolvatten ur expansionskärlet när den kokar, blir övertryck med andra ord.

Befarar topp-packningen lite men den ryker inte vitt & inge gegga som det brukar bli, heller inge avgas-lukt i ex-kärlet.

Några ideér på vad som kan ha pajat, termostaten kanske?
`
Mvh /Christoffer

The löwer class.

1 327 Inlägg
6 mars 2011
#2
Går kylfläkten igång?

Jag gissar på trasig termostat eller så att fläkten inte startar och kylen ner motorn.


16 Inlägg
6 mars 2011
#3
ta å byt termostaten innan packningen går.


ohshit
1 285 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#4
Aero T16 skrev:
Går kylfläkten igång?

Jag gissar på trasig termostat eller så att fläkten inte startar och kylen ner motorn.

kylfläkten var inte igång sist ja stoppade bilen när den kokade, kontaktstycket? För kylfläkten gick igång för en stund sen när bilen var av & inte var varm så drog ur kontaktstycket & lyckades så klart glömma sätta i det igen, kom på det förra helgen och satte i kontaktstycket & sen dess har han kokat. Men det är ju bara på tomgången han blir för varm?

ska även montera ut termostaten när ja får tid och se om han öppnar ordentligt.

The löwer class.

1 327 Inlägg
6 mars 2011
#5
Cgee skrev:
Aero T16 skrev:
Går kylfläkten igång?

Jag gissar på trasig termostat eller så att fläkten inte startar och kylen ner motorn.

kylfläkten var inte igång sist ja stoppade bilen när den kokade, kontaktstycket? För kylfläkten gick igång för en stund sen när bilen var av & inte var varm så drog ur kontaktstycket & lyckades så klart glömma sätta i det igen, kom på det förra helgen och satte i kontaktstycket & sen dess har han kokat. Men det är ju bara på tomgången han blir för varm?

ska även montera ut termostaten när ja får tid och se om han öppnar ordentligt.

Det är ju oftast på tomgång som kylfläkten behövs annars så kommer det ju in kall luft genom kylaren när man kör. Så det är inte så konstigt att den går varm när den står stilla. Om då inte fläkten går så blir ju motorn för varm och vattnet börjar koka.


ohshit
1 285 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#6
Aero T16 skrev:
Cgee skrev:
Aero T16 skrev:
Går kylfläkten igång?

Jag gissar på trasig termostat eller så att fläkten inte startar och kylen ner motorn.

kylfläkten var inte igång sist ja stoppade bilen när den kokade, kontaktstycket? För kylfläkten gick igång för en stund sen när bilen var av & inte var varm så drog ur kontaktstycket & lyckades så klart glömma sätta i det igen, kom på det förra helgen och satte i kontaktstycket & sen dess har han kokat. Men det är ju bara på tomgången han blir för varm?

ska även montera ut termostaten när ja får tid och se om han öppnar ordentligt.

Det är ju oftast på tomgång som kylfläkten behövs annars så kommer det ju in kall luft genom kylaren när man kör. Så det är inte så konstigt att den går varm när den står stilla. Om då inte fläkten går så blir ju motorn för varm och vattnet börjar koka.

ja ok.

får ta jordkabel och kolla på reläet om den går igång, ska även kolla termostaten också

The löwer class.

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
7 mars 2011
#7
hade problem med min gamla 855turbo som helt utan förvarning började koka när jag stannade vid ett stoppljus

kolla runt lite och hittade inget direkt fel men märkte att när man körde lite fortare började bilen koka igen

då var det termostaten som var trasig
kändes först som att packningen gått det var min första tanke

Kör fort så hinner inget hända...

ohshit
1 285 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#8
Growe skrev:
hade problem med min gamla 855turbo som helt utan förvarning började koka när jag stannade vid ett stoppljus

kolla runt lite och hittade inget direkt fel men märkte att när man körde lite fortare började bilen koka igen

då var det termostaten som var trasig
kändes först som att packningen gått det var min första tanke

jo trodde också packningen som hade gått men symptomen stämmer inte riktigt in, men köpte iaf en termostat idag så ska byta den så fort jag får tid. Får hoppas det hjälper smile

The löwer class.

87 Inlägg
7 mars 2011
#9
kolla med en avgasmätare om det är hc värden i behållaren.
kan va spricka i toppen mm

ohshit
1 285 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#10
Lucifer85 skrev:
kolla med en avgasmätare om det är hc värden i behållaren.
kan va spricka i toppen mm

hmm, ska se om ja lyckas få tag i en mätare, hoppas inte det är en spricka eller packningen bara

The löwer class.

Sir skrotnisse
191 Inlägg
9 mars 2011
#11
Min 850 glt jag hade så hade jag samma problem dock så va det toppen som va kass och det syntes enkelt på att oljan va vatten skadad !

87 Inlägg
9 mars 2011
#12
de va den inte på en bil vi tittade på på jobbet för ett tag sedan.... där det visade sig att toppen va sprucken.


den bubblade ganska kraftigt när man gasade upp den och locket va av plockat


Sök