3140
Sök

Fråga angående trimma volvo 940!

29 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej! är på jakt efter en trimmad topp, och en vassare kam till min volvo 940 B230F.
En 531 topp och en vx3 kam. Kan de va nåt att sätta i denna bil? lite dålig på sånt här.
Tacksam för alla svar!  MVH:  Rille


402 Inlägg
23 juli 2009
#2
rally_rille skrev:
Hej! är på jakt efter en trimmad topp, och en vassare kam till min volvo 940 B230F.
En 531 topp och en vx3 kam. Kan de va nåt att sätta i denna bil? lite dålig på sånt här.
Tacksam för alla svar!  MVH:  Rille

Säker på att du inte har b230fb i din bil? Det ska det sitta i 940 91-92 och då har du redan 531 topp och VX3 kam.

Iaf, har du inte det så är det väl en bra kombination, eller K-kam som är ännu lite vassare än vx3an.

//Jocke

283 Inlägg
23 juli 2009
#3
jag skulle i så fall bytt ut vx3 kammen mot a eller v kam;)

7 Inlägg
23 juli 2009
#4
Nej inte A-kam, R-kam eller K-kam möjligtvis V-kam. A-kam är snällare än Vx-kam.

Jag rullar...

283 Inlägg
24 juli 2009
#5
MASS skrev:
Nej inte A-kam, R-kam eller K-kam möjligtvis V-kam. A-kam är snällare än Vx-kam.

men a-kammen har bättre bottendrag än en vx3;)köp inte en r-kam det är ett rent helvete att köra med, har ingen som helst ork under 4-5000 varv men det är klart att sen går det utav bara fan. men vem vill behöva varva såppas mkt för att komma nånstans.

ska du ha k-kam då ska du också ha en portad topp också, ser ingen vits med att sätta i k-kam om man inte har gjort nåt med varken toppen eller bränslet.

1 643 Inlägg
24 juli 2009
#6
Hmmm...

B230F ska inte finnas i 940?

91: B230FB/B234F/B230FT
92: B230FB/B230FT
93: B230FD/B230FT
94: B230FD/B230FT
95: B230FK7B230FT

o.s.v


Och R-kam fanns la inte till B230 överhuvudtaget?


Dessutom så har du 131HK , i B230F var det 116HK. Kika på toppen om det står 531 som tre sista siffror på sidan
Senast redigerat av Munkis (24 juli 2009)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 juli 2009
#7
Själv föredrar jag M-kammen om man nu skall snacka kammar.
"Bara" 10.5mm i lyft på insug och utlopp men med högre duration än V och VX-kammarna. Iom det "snälla" lyftet så ökar chansen att klara sig från ventilsallad om olyckan skulle vara framme o remmen går....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

283 Inlägg
24 juli 2009
#8
m-kammen lyfter mer ut än in, 9.5 in och 10.5 ut;)

huh?
10 427 Inlägg
25 juli 2009
#9
Han har själv skrivit att bilen har 96kW, dvs B230FB med 531topp och Vx3kamaxel. Kanske onödigt att byta mot likadana grejer wink


12 086 Inlägg
25 juli 2009
#10
h-kam ska de väl va? smile

Supraman
2 300 Inlägg
26 juli 2009
#11
Munkis skrev:
Hmmm...

B230F ska inte finnas i 940?

91: B230FB/B234F/B230FT
92: B230FB/B230FT
93: B230FD/B230FT
94: B230FD/B230FT
95: B230FK7B230FT

o.s.v


Och R-kam fanns la inte till B230 överhuvudtaget?


Dessutom så har du 131HK , i B230F var det 116HK. Kika på toppen om det står 531 som tre sista siffror på sidan

jo då b230f finns till 940.

fint med program som har alla uppgifter om volvos wink

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

20 Inlägg
14 mars 2011
#12
R-kam är väl ändå till b20??
Jag har ett rätt schysst recept i min 740. Planad och portad 531a med KG004 hyffsat bra botten drag och drar som fan vid 4,5Kvarv till varvstoppen. MVH Hasse


49 Inlägg
14 mars 2011
#13
Satsa inte pengarna på endast 531 topp och en vx-3 kam, det sitter ju orginal i FB motorerna, min 940 har den och är ALLT annat än pigg.

65 Inlägg
14 mars 2011
#14
Lånar tråden lite. Kan man montera en 16v topp på en vanlig 940ltt?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 mars 2011
#15
johnpokemon skrev:
Lånar tråden lite. Kan man montera en 16v topp på en vanlig 940ltt?

med modifikationer, ja.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

65 Inlägg
14 mars 2011
#16
NITROUS skrev:
johnpokemon skrev:
Lånar tråden lite. Kan man montera en 16v topp på en vanlig 940ltt?

med modifikationer, ja.

vad är det som behöver göras? har hört att de ska vara att kolvarna slår i ventilerna. men ja vet inte :S

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 mars 2011
#17
johnpokemon skrev:
NITROUS skrev:
johnpokemon skrev:
Lånar tråden lite. Kan man montera en 16v topp på en vanlig 940ltt?

med modifikationer, ja.

vad är det som behöver göras? har hört att de ska vara att kolvarna slår i ventilerna. men ja vet inte :S

står i forumet om du söker.

men kamdrivningen måste modifieras
16v kolvar eller svarva original
annat insug/grenrör
sen är inte varken soppa eller tändkurvan optimala mellan 8v/16v så annan programvara är att föredra om det ska hålla

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök