2812
Sök

Avgassystem saab 9-3 Viggen

7 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Hej!

Jag ska nu på fredag chippa bilen med steg 3 maptun.. De erbjöd mig Ferritas avgassystem 3", och Maptuns halvsats..

Nu till grejen.. Jag vet inte vad jag har för avgassystem på bilen, jag vägrar tro på att det är original eftersom den har ett väldigt dovt muller..

Det enda jag kan hitta bland alla tusentals papper är att de har bytt Ändrör till något "Ändrör Super-Con dubbel"

Det jag undrar är, hur mycket mer effekt får jag ifall jag har original avgassystem och byter till Ferritas? Blir det mycket mer sportigare ljud?

Det är mycket pengar jag lägger på avgassystemet, så ifall jag får lite effekt och inte alls sportigare ljud kan jag likaväl skita i o spendera pengar på detta avgassystemet..

+ Hur kan jag ta reda på vilket avgassystem jag har? Finns det andra sätt eller måste jag hissa upp bilen o titta? Hittar inget i service boken eller papperna..

Hur hade ni gjort om ni hade chippat bilen, hade ni kört på hela paketet eller hade ni chippat först och bytt avgassystem i ett senare skede?

Tack på förhand, ursäkta att jag är dålig på sånt här..

Elektriker
718 Inlägg
15 mars 2011
Ska du ha steg 3 chip så är nog 3" DP mer eller mindre ett måste., men efter katten kan man ju ha 2,5".
Om du kör med original DP så kommer turbon bli ordentligt het när du laddar på lite mer än vanligt. Så för turbons skull vill du nog byta avgassystem direkt, sen får du också bättre spool up med ett 3" system och med steg 3 chip även lite mer power. Dock original så äre väl mest lite skonsammare mot turbon å bättre spool up typ, och kanske nån stackars hk hittar ut men nog mest att de hörs häftigare=)

Och enda sättet är att lägga sig under å kolla, DP kan du ju se genom att öppna huven, om det närmast turbon bara är en kat eller ett grovt jävla rör.
3" är märkbart grövre än original.

Som att kasta vatten i sjön.

Sök