3314
Sök

Dumpventil, Öppen eller sluten?

30 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjena har en fråga om dumpventil, ska den vara öppen eller sluten? Har hört något om att den ska vara sluten för att man inte ska förlora tryck, stämmer det? 

PS. Är amatör när det gäller motorer och att skruva men tror det heter öppen och sluten. /Johan


Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
16 mars 2011
#2
En öppen(atmosfärisk) skickar ut övertrycket i luften medans en sluten(återcirkulerande) skickar tillbaka det till luftboxen.. Har bilen en Luftmassemätare (LMM) så brukar man oftast ha en återcirkulerande  pga att det blir knas i lmm om man dumpar luften rakt ut. Fins även "Hybriddumpar" som fungerar som båda varianterna.

SÖK! Så komer hu att hitta massa info...

Edit: En dump har du just av den anledningen att du ska tappa trycket.
Senast redigerat av Ubbe83 (16 mars 2011)

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
16 mars 2011
#3
När man pratar om dumpventiler så är det öppen eller återcirkulerande man säger.
En återcirkulerande (det många vill gå ifrån) skickar tillbaks överbliven luft in i systemet igen så att motorn kan ta tillvara på den. Miljö och ljudaspekt.

En öppen släpper ut luften i det fria. Detta ökar det såkallade dumpljudet markant och det är detta många vill åt. På många nyare bilar är detta mer eller mindre omöjligt att ha då det bråkar med diverse luftmassemätare som räknar med att få denna luft som släpps ut i det fria.

Det finns även en 50/50 variant. Ventiler som både släpper ut luft och låter den gå in i motorn igen, men man kan diskutera om de verkligen fungerar.

Vad har du för bil?

[Edit: Jag är överflödig sad]
Senast redigerat av UhrJr (16 mars 2011)

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

30 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#4
okej ja nu när ni säjer det så kommer jag ihåg att ja har hört att det var en återcirkulerande som var bäst, för annars blev det det där krånglet med luftmassemätaren som ni skrev. Tänkte söka också men ville ta en "Lathund"smile

Har ingen bil just nu som det ska vara till men eventuellt blir det en saab 9-5 aero


30 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#5
Tack för informationen förässten smile


maskinist
585 Inlägg
16 mars 2011
#6
UhrJr skrev:
När man pratar om dumpventiler så är det öppen eller återcirkulerande man säger.
En återcirkulerande (det många vill gå ifrån) skickar tillbaks överbliven luft in i systemet igen så att motorn kan ta tillvara på den. Miljö och ljudaspekt.

En öppen släpper ut luften i det fria. Detta ökar det såkallade dumpljudet markant och det är detta många vill åt. På många nyare bilar är detta mer eller mindre omöjligt att ha då det bråkar med diverse luftmassemätare som räknar med att få denna luft som släpps ut i det fria.

Det finns även en 50/50 variant. Ventiler som både släpper ut luft och låter den gå in i motorn igen, men man kan diskutera om de verkligen fungerar.

Vad har du för bil?

[Edit: Jag är överflödig sad]

funkar de att ha en öppen dump till en 945 -96a?


Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
16 mars 2011
#7
timsi skrev:
funkar de att ha en öppen dump till en 945 -96a?

kopierade din fråga rakt av och högerklickade, sedan på "sök i google" och titta vad det första som kom upp var... http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p2117449

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
16 mars 2011
#8
johan_-_ skrev:
okej ja nu när ni säjer det så kommer jag ihåg att ja har hört att det var en återcirkulerande som var bäst, för annars blev det det där krånglet med luftmassemätaren som ni skrev. Tänkte söka också men ville ta en "Lathund"smile

Har ingen bil just nu som det ska vara till men eventuellt blir det en saab 9-5 aero

Precis, då vet du att du inte kan ha öppen på 9-5an. Det går med vissa modifikationer, men knappast värt arbetet.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

30 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#9
japp, läste att det gick att fixa på något vis på verkstad eller av någon väldeliga kunnig person men stog att det var dyrt och krångligt så tror ja skippar det. Men jag har surfat lite på internet nu och jag ser att många skriver att man ska köpa ett öppet filter istället men ger det de "efterlängtade pyset" /Johan


maskinist
585 Inlägg
16 mars 2011
#10
på vissa bilar räcker de med att man sätter ett öppet sportluftfilter så får du "pysljudet" många vill ha!
kanske inte låter så mycke som du vill, men de låter lite. men vet inte om de funkar på saab men du kan ju alltid prova smile


5 710 Inlägg
17 mars 2011
#11
Dock är öppet filter på en 9-5:a inte någon höjdare med tanke på vart filtret sitter.....

MVH Jonas
..............

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
17 mars 2011
#12
jonTe skrev:
Dock är öppet filter på en 9-5:a inte någon höjdare med tanke på vart filtret sitter.....

Det går ju att ha det i burken om man gillar att bygga om lite grann. Men iom att orginalfiltret orkar med över 350hk så är det ju ingen vits att byta det.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

30 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#13
Får se vad som händer framöver men nu har ja fått svar på ett par frågor, tack för alla svar:)


7 275 Inlägg
17 mars 2011
#14
jonTe skrev:
Dock är öppet filter på en 9-5:a inte någon höjdare med tanke på vart filtret sitter.....

Man får bara skärma av lite grann smile



Sök