3635
Sök

Sommardäckstankar

45 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Hej,
jag har kikat runt på däckonline lite och letat däck till ena bilen, Fiesta 2005 (utan krut i motorn! smile)
Det jag letar efter är bra grepp i vått väglag framförallt samt pris. Vädligt mkt pris...
Däcket jag köpte förra gången var ett lågpris och det tog ju slut med en gång så det gör jag inte om!

Nu har jag i alla fall kommit fram till att dessa tre kan vara något att ha:

Dunlop SP Sport Fast Response 195/45 R16 84V XL     776,60 SEK     4     3106,40 SEK
Hankook Ventus S1 evo K107 195/45 R16 84V XL 4PR     738,90 SEK     4     2955,60 SEK
Hankook Ventus Prime K105 195/45 R16 84V XL 4PR med fälgskyddslist, dvs kant på sidan av däcket som skyddar fälgen mot t ex. vassa trottoarkanter.             708,30 SEK     4     2833,20 SEK

XL står ju för att dom är förstärkta och det behöver jag ju inte till en bil på 1000 kg men hur som helst så verkade sulorna bra kontra pris.

Kollar jag t.ex. Pirellis P Zero för runt 900-1000 så verkar dom slitas snabbare.
Michelin är ju dubbelt så dyrt nästan...

Finns det några tankar om dessa däcken jag hittat eller kanske några helt andra.
Diskutioner och erfarenheter önskas... Det är ju snart dags att kränga på dom så....

Tackar,
Johan & Fiestan:D

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
17 mars 2011
S1 evo har jag på vr6:an, bra grepp, och låg ljudnivå. Dock slits dom mycket fram av någon anledning smile

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

1 948 Inlägg
17 mars 2011
Mitt tips är att du surfar in på teknikensvärld eller auto motor sport och läser deras däcktester... så kan du själv skapa dig en uppfattning.

För tror INGEN här inne har provat alla dom däcken du precis räknade upp smile Och har dom provat ett och säger att det är bra... hur vet du att dom inte tycker något av dom andra hade varit bättre? big_smile

1 948 Inlägg
17 mars 2011
Kom precis på att även jag behöver lite nya däck, så letade på testet big_smile

http://www.teknikensvarld.se/files/1016 … k-2010.pdf

45 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Så sant så sant... Får kika runt lite bland tidningarna som testar... Grejen är att dom ofta testar lite dyrare däck, men teknikens värld är ju mer folkligt så där kan jag kanske hitta mina dimensioner... smile

Förövrigt så är det en djungel att själv leta bland alla däck och läsa resensioner... Det tar ju aldrig slut... Teknikensvärd tar ju fram michelin, ett 1500 kr däck som vinnare... Inte så konstigt...
Men jag vill hitta det där däcket som klarar sig bra på allt, men inte är bäst! big_smile

Finns det?!?! Ja, det återstår att se, men Michelins dyrgrip köper inte jag denna gången heller!

Sök