3623
Sök

Vatten/gegga i oljepåfyllnadslocket

177 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
Vet inte om det heter så men det är iaf lite olja, vatten och nån gegga i locket där man fyller på olja i min Ford Scorpio -88.

Det går en slang från locket till luftburken(vet inte om det heter så men jag tror det) och den suger luft innan luftfiltret, även där är det fullt med gegga och vatten, lite gräs är det också där.

Men frågan då, kan det vara därför jag får in lite vatten i oljan? Trodde det var en spricka i toppen först men då borde väl bilen koka lr vattnet i behållaren bubbla?

Och till sist, in till luftburken(?) går det en slang från hjulhuset, som jag tror vattnet, geggan och gräset kommer in i, kan man flytta den slangen på nåt effektivt sätt?

Har provat att söka men jag hittade inget.

/Mvh Ralle

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 april 2008
Hej, om man sumerar det, en slang på insugssidan i luftburken och en på den ofiltrerade sidan som båda går ner i hjulhuset?
Är det gegga längst ner på oljestickan eller är det bra i påfyllnadslocket?

177 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
Hej, om man sumerar det, en slang på insugssidan i luftburken och en på den ofiltrerade sidan som båda går ner i hjulhuset?
Är det gegga längst ner på oljestickan eller är det bra i påfyllnadslocket?

Skulle ha tagit lite bilder, men får försöka förklara lite bättre.

Längst upp i burken sitter insuget till motorn, under de så sitter luftfiltret. Under luftfiltret sitter slangen från hjulhuset och slangen till oljelocket.

Nja, oljan är som, grå/brun hehe. På stickan alltså, men tömmer man ut oljan är det bara ett litet skikt ovanpå oljan som är gråbrun, resten är fint. Och i själva locket är det bara massa brun gegga.

Är lite dålig på å förklara men hoppas ni förstår,

396 Inlägg
23 april 2008
oil sludge.

du kör mycket korta sträckor/får aldrig upp oljetempen.

177 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
Tommy_P skrev:
oil sludge.

du kör mycket korta sträckor/får aldrig upp oljetempen.

Iof rätt, men när vi tömde och bytte olja sist så var oljan rätt varm.

3 650 Inlägg
23 april 2008
Det är nog bara kondens..annars kan det vara topppackningen som gått

Like it German
378 Inlägg
24 april 2008
Låter som kondens.. Om den är gegga på stickan längst ner är det nog nått som e knas. Kan va högt på stickan utan problem.

Hur många skruvar fick du över?....

177 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
kimmy89 skrev:
Låter som kondens.. Om den är gegga på stickan längst ner är det nog nått som e knas. Kan va högt på stickan utan problem.

Okej, det är ju inte bara gegga på en liten del av stickan så då är det inga problem alltså?

Like it German
378 Inlägg
24 april 2008
Svårt att bedöma utan att själv se tycker jag... Låt någon lite bil kunnig kolla så ser han ganska snabbt.

/K

Hur många skruvar fick du över?....

177 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
kimmy89 skrev:
Svårt att bedöma utan att själv se tycker jag... Låt någon lite bil kunnig kolla så ser han ganska snabbt.

/K

Har haft en par stycken som hjälpt mig skruva å så, dom säger bara att det är vatten i oljan men dom har ingen aning hur det kommer dit, eftersom de inte verkar vara en spricka i toppen.

Alltså, det är gråbrunt på hela stickan, men när man tömmer ut oljan är de bara ett skikt ovanpå oljan som är gråbrunt, resten är fint svart.  Jag skulle gissa på att stickan bara drar upp de där skiktet, lr har jag fel?

1 002 Inlägg
24 april 2008
Du kör med bilen ganska lite va..? och så kör du korta sträckor..?

...

177 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
dahboy skrev:
Du kör med bilen ganska lite va..? och så kör du korta sträckor..?

Jo, de är bara, skruva en liten stund, ut å provköra, in igen å justera lite sen ut igen.

Dumpersförare.
970 Inlägg
20 mars 2011
Dissection skrev:
kimmy89 skrev:

/K

Har haft en par stycken som hjälpt mig skruva å så, dom säger bara att det är vatten i oljan men dom har ingen aning hur det kommer dit, eftersom de inte verkar vara en spricka i toppen.

Alltså, det är gråbrunt på hela stickan, men när man tömmer ut oljan är de bara ett skikt ovanpå oljan som är gråbrunt, resten är fint svart.  Jag skulle gissa på att stickan bara drar upp de där skiktet, lr har jag fel?

jag fick en opel omega v6 som det var mycket gegga där man fyller på. trodde det kunde vara topp packningen då remmen till pumpen hade gått och han hade kört till den kokade. jag byttade remmen,
och har kört nu ett par dagar skiten är väck eftersom jag kör 16 mil om dagen till jobb så vet jag att det har framkommit att han då bara har kört korta sträckor. glad blev jag att det inte var toppen som gått.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Sök