3383
Sök

Vad behövs för en turbo på volvo 740?

100 Inlägg
4 oktober 2010
#21
240bns skrev:
kvant91 skrev:
jag kan lägga till att jag själv har en 740 som där suttit en förgasar motor i där jag nu har lagt ner en turbo motor med styr system osv och dragit bränslelednignar till soppa pump, bytat till manuel ist för automat, och även satt dit bromsar från 940t, o denna ska jag regga om nästa år till en turbo bil, som kostar 4000kr för byggbesiktning o slutbesiktning. men det krävs att bilen uppfyler alla krav med bromsar osv o den kommer har höga krav på avgasvärdena eftersom motorn är från en 96a. så jag föreslår att du köper en med turbo original. om du inte vill klydda med att montera och demonter turbon varje gång före o efter besiktningen.

Varför gör du inte en vanlig reg.besiktning för 900kr för ?? 
för jag antar att det är en 230fk/ft eller t5 ?

jaså de har jag faktiskt inte hittat om att man kunde komma undan så billigt med de, hittade bara om något som skulle kosta 4000kr. Det är en FT jag har lagt i med megasquirt II som är kopplat via original kabelhärvan.


RED LIGHT´S
554 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#22
men dom säger att om man turbo konvertera så kan man inte regga tongue


10 287 Inlägg
5 oktober 2010
#23
Läs länken jag gav dig i inlägg nr 5.
Där står gällande regelverk.

Och nej, vad än du gör med en avgascertifierad motor räknas som att man har invaliderat avgascertifieringen och då krävs en ny avgascertifiering av den nya motorn (vilket i princip är helt omöjligt för en privatperson)

/Göran



turbo_shit skrev:
men dom säger att om man turbo konvertera så kan man inte regga tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

RED LIGHT´S
554 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#24
bara en snabb fråga kan man a en ic utan turbo för tycker det är rätt snyggt när man ser den sticka ner tongue wink


1 679 Inlägg
5 oktober 2010
#25
Klart du kan ha en IC, men en kommar ju bara vara för syns skulle och inte göra nån som helst nytta smile


RED LIGHT´S
554 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#26
så mn kan inte typ koppla in den som extar kylare eller något:P?


1 679 Inlägg
5 oktober 2010
#27
går säkert, men mycket arbete till onödan egentligen smile


1 380 Inlägg
5 oktober 2010
#28
turbo_shit skrev:
så mn kan inte typ koppla in den som extar kylare eller något:P?

du kan säkert koppla den som ''lufftfilter '' men det fyller ingen funktion och sen måste du endå haq luftfilter på andra anslutningen på ic.n smile


RED LIGHT´S
554 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#29
okej känns lite jobbigt då och onödiga pengar:P


Däcksvarvare
227 Inlägg
5 oktober 2010
#30
turbo och 200-300 hk blir aldrig billigt! sakerna ska ju hålla för bruk oxå tongue vilket det tenderar till att inte göra.. men jag hade köpt en lös motor (finns en b230FK som är bromsad till 314hk och väldigt seriöst byggd på blocket just nu) sen en billig 740 kaross och hiva i smile tror du får mest för pengarna då iaf!

The legendary

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 oktober 2010
#31
Lumik skrev:
turbo och 200-300 hk blir aldrig billigt! sakerna ska ju hålla för bruk oxå tongue vilket det tenderar till att inte göra.. men jag hade köpt en lös motor (finns en b230FK som är bromsad till 314hk och väldigt seriöst byggd på blocket just nu) sen en billig 740 kaross och hiva i smile tror du får mest för pengarna då iaf!

Yes exakt så man får göra wink

Köp en 740 yngre än -88 så passar senare turbomotorer rakt i med elsystemet, bara ett par minde modifieringar. Och du får regga med det också.


1 772 Inlägg
5 oktober 2010
#32
Lumik skrev:
turbo och 200-300 hk blir aldrig billigt! sakerna ska ju hålla för bruk oxå tongue vilket det tenderar till att inte göra.. men jag hade köpt en lös motor (finns en b230FK som är bromsad till 314hk och väldigt seriöst byggd på blocket just nu) sen en billig 740 kaross och hiva i smile tror du får mest för pengarna då iaf!

Länka!

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Däcksvarvare
227 Inlägg
5 oktober 2010
#33
NordstromJ skrev:
Lumik skrev:
turbo och 200-300 hk blir aldrig billigt! sakerna ska ju hålla för bruk oxå tongue vilket det tenderar till att inte göra.. men jag hade köpt en lös motor (finns en b230FK som är bromsad till 314hk och väldigt seriöst byggd på blocket just nu) sen en billig 740 kaross och hiva i smile tror du får mest för pengarna då iaf!

Länka!

var visst inte på blocket:

http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … _fk_282408

25 000kr, billigt om man inser att delar + jobb är värt mer!

The legendary

1 772 Inlägg
5 oktober 2010
#34
Lumik skrev:
NordstromJ skrev:
Lumik skrev:
turbo och 200-300 hk blir aldrig billigt! sakerna ska ju hålla för bruk oxå tongue vilket det tenderar till att inte göra.. men jag hade köpt en lös motor (finns en b230FK som är bromsad till 314hk och väldigt seriöst byggd på blocket just nu) sen en billig 740 kaross och hiva i smile tror du får mest för pengarna då iaf!

Länka!

var visst inte på blocket:

http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … _fk_282408

25 000kr, billigt om man inser att delar + jobb är värt mer!

Det var verkligen inte farligt, synd man inte hade dom pengarna. Fast, det är ju roligare att bygga själv.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

35 Inlägg
20 mars 2011
#35
Marlboroman skrev:
turbo_shit skrev:
men om jag inte byter motor i en 740 och bara trimmar den måste man regga om den med det som är gjort då eller går det bra iallafall?

Om du trimmar den så måste man regga om den. Problemet är att det inte går. Så helt plötsligt står man där med en bil man inte får använda om man ska följa reglerna. Ta en turbokonvertering till exempel som du verkar va inne på, det går inte att regga om med det. Utan då lär du byta till motor ocvh allt runt den till originalturbodelar, då kan du regga om den.

Jag har hört att man får trimma en bil en viss procent (10% tror jag) av det originala Hk som redan finns i bilen utan att behöva regga eller så. pratade med en besiktningsman förra helgen om detta men jag vet inte om detta stämmer..big_smile


1 319 Inlägg
20 mars 2011
#36
kjellberg91 skrev:
Marlboroman skrev:
turbo_shit skrev:
men om jag inte byter motor i en 740 och bara trimmar den måste man regga om den med det som är gjort då eller går det bra iallafall?

Om du trimmar den så måste man regga om den. Problemet är att det inte går. Så helt plötsligt står man där med en bil man inte får använda om man ska följa reglerna. Ta en turbokonvertering till exempel som du verkar va inne på, det går inte att regga om med det. Utan då lär du byta till motor ocvh allt runt den till originalturbodelar, då kan du regga om den.

Jag har hört att man får trimma en bil en viss procent (10% tror jag) av det originala Hk som redan finns i bilen utan att behöva regga eller så. pratade med en besiktningsman förra helgen om detta men jag vet inte om detta stämmer..big_smile

mje. på din 850 får du inte ens byta luftfilter om man ska vara petig. roll

_----------'

10 287 Inlägg
20 mars 2011
#37
Nix. Du får inte pilla ett dugg på en avgascertifierad motor (vilket alla motorer är sedan läääänge)
Läs det klistrade tråden om att besikta med annan motor än original:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

/Göran


kjellberg91 skrev:
Jag har hört att man får trimma en bil en viss procent (10% tror jag) av det originala Hk som redan finns i bilen utan att behöva regga eller så. pratade med en besiktningsman förra helgen om detta men jag vet inte om detta stämmer..big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 354 Inlägg
20 mars 2011
#38
kjellberg91 skrev:
Marlboroman skrev:
turbo_shit skrev:
men om jag inte byter motor i en 740 och bara trimmar den måste man regga om den med det som är gjort då eller går det bra iallafall?

Om du trimmar den så måste man regga om den. Problemet är att det inte går. Så helt plötsligt står man där med en bil man inte får använda om man ska följa reglerna. Ta en turbokonvertering till exempel som du verkar va inne på, det går inte att regga om med det. Utan då lär du byta till motor ocvh allt runt den till originalturbodelar, då kan du regga om den.

Jag har hört att man får trimma en bil en viss procent (10% tror jag) av det originala Hk som redan finns i bilen utan att behöva regga eller så. pratade med en besiktningsman förra helgen om detta men jag vet inte om detta stämmer..big_smile

Du får inte röra motorn effektmässigt utan att registrera det.
% satserna gäller vid att byta till en starkare motor om det inte finns några angivelser på hur mkt bilen får ha i effekt.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

35 Inlägg
20 mars 2011
#39
Seth skrev:
kjellberg91 skrev:
Marlboroman skrev:

Om du trimmar den så måste man regga om den. Problemet är att det inte går. Så helt plötsligt står man där med en bil man inte får använda om man ska följa reglerna. Ta en turbokonvertering till exempel som du verkar va inne på, det går inte att regga om med det. Utan då lär du byta till motor ocvh allt runt den till originalturbodelar, då kan du regga om den.

Jag har hört att man får trimma en bil en viss procent (10% tror jag) av det originala Hk som redan finns i bilen utan att behöva regga eller så. pratade med en besiktningsman förra helgen om detta men jag vet inte om detta stämmer..big_smile

Du får inte röra motorn effektmässigt utan att registrera det.
% satserna gäller vid att byta till en starkare motor om det inte finns några angivelser på hur mkt bilen får ha i effekt.

åhh fan:D



Sök