Biltillverkaren anger minsta rekommenderade tjocklek på skivorna, ett mått som är väl tilltaget. I runda slängar så brukar det röra sig om 2mm tunnare skivor än nya. Men bara för att skivorna nått denna gräns så betyder det inte att de är "slut", men de bör bytas eftersom de anses vara "förbrukade". Min personliga åsikt är att uppåt max 3-4mm tunnare skivor än nya är gränsen. Dina skivor ser väl ut o börjar närma sig denna gräns så sakteliga, jag hade dock rullat vidare med de utan byte, så länge de INTE har sprickor (hårfina, kolla noga!) eller att det vibrerar. På en gammal BMW 535 som jag hade så var ena skivan i princip som ett rakblad vid byte, var ca 2mm skiva kvar. Detta rekommenderas INTE, det var en ren miss från min sida, bromsarna tog bra utan vibbar, den tunna skivan upptäcktes av en observant besiktningstekniker:)
PS: Normalt så brukar standard skivor ha en tjocklek kring 20mm, mina skivor bak på min ena bil anses vara "slut" av tillverkaren när de är 18.4mm tjocka. Jag bytte (nåja sålde skivorna!) eftersom de låg på 18.5mm, de var tokfräscha o rullar säkerligen än idag. Anledningen till bytet var att eftersom allt annat var nytt så fick det bli nya skivor oxå. På min bruxis är jag tämligen övertygad om att samtliga skivor har nått "bytesgränsen" enligt tillverkaren, men de har mycket kvar att ge. De främre skivorna monterade jag nya för knappa 3 år sen, och idag ca 14" mil senare så är de fortfarande fräscha, om än säkerligen "utslitna" om man får tro biltillverkaren, men då skall man komma ihåg att de vill ha ordentliga mega-marginaler, lite som att du skulle köra omkring i full mc-mundering i bilen, ja förutom full-buren som du givetvis måste ha:)
Senast redigerat av dawwe (24 mars 2011)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure