2772
Sök

motortvätt??

1 268 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
jag har funderat på motortvätt på dagens bilar hur funkar det??? det är ju sensorer av el-typ i varje hörn i motorrummet och det är ju inte nå hit å spruta vatten då...

hur gör man för å spola rent i motorrummet???

2 182 Inlägg
22 december 2006
Tror inte det gör nåt att du bara sprutar in vatten,men låt bilen stå å "lufttorka" i en timme.
Men jag är ingen expert på motortvätt så du kanske kan fråga på närmaste verksta, de brukar veta sånt.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

3 Inlägg
22 december 2006
Tjena!

Nja, jag skulle väl inte rekommendera motortvätt,
minsta läckage kan ställa till med en hel del ofog!
Om du däremot tätar riktigt flitigt borde det gå fint.

Jag har en polare som jobbar på bilia och han säger att
de i stort sett bara täcker batteriet och sen kör högtryck...

Inte så värst lyckat i alla fall...

1 268 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
Teddster skrev:
Tjena!

det sitter ju sensorer å sånt skit överallt som sagt det räcker inte me bara täcka batteriet

Miklen
22 december 2006
Beror nog mycke på biltyp.. ja täcker över mitt luftfilter bara.. batteriet sitter ju bak..sen drar ja på avfettning sen spolar av me vanlig slang.. inge högtryck...sen direkt efter så startar ja motorn sen tar ja tryckluft å blåser torrt..sen silicon spray (biltema) å sen låter d sitta nån dag sen puttsar ja bort..finns bilder på hur d blir i mitt galleri..

67 Inlägg
22 december 2006
det e nog bara o blåsa på vill man verkligen ha rent så vill man,blås på .men ärligt jag har motortvättat 100tals utan problem vägrar skruva i ett sketet motorrum

645 Inlägg
22 december 2006
Brukar täcka, inte allt men det mesta, elektroniska manicker med plast innan jag motortvättar,  har aldrig haft problem med en motor när jag andvänt plast, dock varit med om fenomenet att motorn inte startar när jag kört utan plast...

//Marcus Saari

3 121 Inlägg
22 december 2006
Jag täcker ingenting vid motortvätt, kör med högtryck, dock undviker jag att spolar alltför mycket på den känsligaste elektroniska delarna.

Här är en mycket bra guide: http://www.autopower.se/gds/bilvard/mot … efault.asp

526 Inlägg
22 december 2006
Samma här,, sätter en plastpåse på mitt öppna luftfilter, sen kör jag bara med högtryck..
Har hänt att man får ta av fördelarlocket och torka lite..

Vafan en bil är eller SKA ju tåla lite vatten ju.. Men undvik att rikta strålen på kontakter och känsliga boxar mm..

3 Inlägg
24 december 2006
LazerHawke skrev:
Teddster skrev:
Tjena!

det sitter ju sensorer å sånt skit överallt som sagt det räcker inte me bara täcka batteriet

Precis vad jag menade, det framgick kanske inte ordentligt dock...

49 Inlägg
25 december 2006
Jobbar som rekondare - med bilvård dvs, gör nog dagligen motortvättar på bilar 01/02 och nyare .. Täcker absolut ingenting .. avfettning på bara.. o borste om de mkt smuts längst plåten.. annars.. Privata bilar osv, öppet luftfilter självklart bara täcka..

Sunt förnuft gäller väl .. Olika bil till bil men allra allra flesta bilar tål motortvättar!

Bara köra på..   Rent o fint ska de vara även under huven! wink

// Lembiit  -  Rekond B&L  - Bromma/KungensKurva

Victor @ NKM Racing Team
Ambassadör @ timeattack.nu
NKM -> Facebook

Living the good Life!
585 Inlägg
25 december 2006
Vart i bromma jobbar du, närheten utav bromma flygplats, din bil bromma, i det området?

When the flag drops, the Bullshit stops.

494 Inlägg
26 december 2006
bra tråd har funderat mycket på motortvätt. men inte vågat dra på med högtrycken mäst rädd för att de ska tränga in vatten i någon slang in i motorn...

men angående elen så bör de ta den lättaste vägen vilket inte borde bli genom vattnet som i förhållande inte leder så bra. men de är bara en teori..

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Sök