Förlåt mig, men är det ingen som felsöker nu för tiden?
Ofta när sånna här trådar dyker upp så verkar det som att folk bara byter delar fram och tillbaks och hoppas att de råkar hitta vad som är galet.
Luft kan man i princip utgå från att motorn får (iaf tillräckligt för att starta). Undantaget är typ om det krupit in en sork i luftfilterboxen. Men det är inte överdrivet vanligt.
Första grejerna att kolla:
1. Gnista på stiften?
2. Gnista vid rätt tidpunkt?
3. Öppnar spridarna?
4. Kommer det bensin till spridarna?
Tar någon minut att kolla och efter detta vet man om det är tändnings- eller bränsleproblem. Sen får man jobba vidare, baklänges, tills man hittar de felande länken.
Har man t.ex. ingen gnista kollar man nästa steg i kedjan: fördelare och tändspole. Mäter om man har ström etc. Är allt ok där, men inte vid stiften så kollar man tändkablarna. Och så vidare!
Om tändningen verkar ok jobbar man istället vidare med bränslesystemet. Mäter tryck och flöde och arbetar sig sedan vidare.