2559
Sök

Volvo 945 turbo startar inte!!!!! Behöver hjälp!

21 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en volvo 945 turbo som nu har stått för ingen har kunnat fixa felet på den .
Men kom fram till att tändstiften blir sotiga. Har bytt bränslefiltret , bränslepumpen bredvid + bytt den som är i tanken men den starta bara till och lägger av och går dåligt, det ryker svart avgas när man starta igång den .

sad


Tvivlare
2 266 Inlägg
26 mars 2011
#2
Verkar som den får för mycket soppa. Bränsletrycksregulatorn OK? Luftläckage på insugssidan? Provat med annan lambdasond och LMM? Prova byta bränsleboxen? smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

24 Inlägg
26 mars 2011
#3
låter som din hallgivare är trasig tycker jag tongue


Tvivlare
2 266 Inlägg
26 mars 2011
#4
240pontus skrev:
låter som din hallgivare är trasig tycker jag tongue

På en 940 Turbo? Det är antagligen vevaxelgivaren du tänker på, och då borde bilen inte gå alls om den gett upp tongue

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

21 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#5
Men har kolla den bränsleboxen  och den är helt ok tongue .

smile


1 758 Inlägg
26 mars 2011
#6
Förlåt mig, men är det ingen som felsöker nu för tiden?
Ofta när sånna här trådar dyker upp så verkar det som att folk bara byter delar fram och tillbaks och hoppas att de råkar hitta vad som är galet.

Luft kan man i princip utgå från att motorn får (iaf tillräckligt för att starta). Undantaget är typ om det krupit in en sork i luftfilterboxen. Men det är inte överdrivet vanligt. smile

Första grejerna att kolla:
1. Gnista på stiften?
2. Gnista vid rätt tidpunkt?
3. Öppnar spridarna?
4. Kommer det bensin till spridarna?

Tar någon minut att kolla och efter detta vet man om det är tändnings- eller bränsleproblem. Sen får man jobba vidare, baklänges, tills man hittar de felande länken.
Har man t.ex. ingen gnista kollar man nästa steg i kedjan: fördelare och tändspole. Mäter om man har ström etc. Är allt ok där, men inte vid stiften så kollar man tändkablarna. Och så vidare!
Om tändningen verkar ok jobbar man istället vidare med bränslesystemet. Mäter tryck och flöde och arbetar sig sedan vidare.

21 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#7
Ja det kommer gnista bara att dom alla kommer olika är det normalt? är det inte så att 1 och 4 ska gnista samtidigt och 2 och 3 ska gnista samtidigt?


1 758 Inlägg
26 mars 2011
#8
LillLanner skrev:
Ja det kommer gnista bara att dom alla kommer olika är det normalt? är det inte så att 1 och 4 ska gnista samtidigt och 2 och 3 ska gnista samtidigt?

1-3-4-2 är tändföljden.

21 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#9
Den tände inte så. sad Alla tände olika .


493 Inlägg
26 mars 2011
#10
Provat starta den på startgas? Go den går hyfsat då kan man tro att problemet troligen ligger någon stans i bränslesystemet. Annars kan en vevaxelpositionsgivare ställa till en hel del problem med tändsystemet. kommer inte tända när den ska och sånt

Googlemaster

24 Inlägg
26 mars 2011
#11
Där är gnista på tändstiften men när man vrider på nyckeln så hör man motorn går runt men den tänder inte till. Sedan om man lägger till startgas så "hoppar" den till men orkar inte hålla igång motorn.


493 Inlägg
26 mars 2011
#12
Hm, gnista på rätt tidpunkt då? Eller för svag gnista... Kan ju vara en kass spole eller så kan de vara givaren på vevaxeln som bråkar... Rycka kamremskåpan och kolla så alla märkningarna stämmer så remen inte har hoppat av någon anledning.

Googlemaster

24 Inlägg
27 mars 2011
#13
MantaRobin skrev:
240pontus skrev:
låter som din hallgivare är trasig tycker jag tongue

På en 940 Turbo? Det är antagligen vevaxelgivaren du tänker på, och då borde bilen inte gå alls om den gett upp tongue

de är en hallgivare, om den går sönder så dör den oftast inte utan man får extremt dålig signal från den vilket gör att bilen kan tända lite hursomhelst, tycker de låter mycket troligt att de är hallgivaren eftersom den verkar ändå vilja tända men inte starta


9 Inlägg
27 mars 2011
#14
240pontus skrev:
de är en hallgivare, om den går sönder så dör den oftast inte utan man får extremt dålig signal från den vilket gör att bilen kan tända lite hursomhelst, tycker de låter mycket troligt att de är hallgivaren eftersom den verkar ändå vilja tända men inte starta

Sitter fortfarande ingen hallgivare på b230fk/ft.
När hallgivaren lägger av brukar bilen lägga av helt, och i andra stunden funkar den utan problem.
B230fk/ft har en vevaxelgivare som mäter impulser på svänghjulet...


24 Inlägg
27 mars 2011
#15
jonrad89 skrev:
240pontus skrev:
de är en hallgivare, om den går sönder så dör den oftast inte utan man får extremt dålig signal från den vilket gör att bilen kan tända lite hursomhelst, tycker de låter mycket troligt att de är hallgivaren eftersom den verkar ändå vilja tända men inte starta

Sitter fortfarande ingen hallgivare på b230fk/ft.
När hallgivaren lägger av brukar bilen lägga av helt, och i andra stunden funkar den utan problem.
B230fk/ft har en vevaxelgivare som mäter impulser på svänghjulet...

du vet inte vad en hallgivare är med andra ord.......b230FT med LH2.4 har EN hallgivare, en hallgivare är en elektronisk givare som mäter magnet fält, kalla den vevaxelgivare eller vad du vill men de är fortfarande en induktiv hallgivare, och de är inte helt säkert att den lägger av helt heller, vet i flera fall få bilen gått totalt piss och varit svårstartad men har fortfarande startat då hallgivaren gett upp, de säger ju sig självt att om hallgivaren är halvtaskig så den inte kan ge lika exakt/ren signal till styrboxen som skall tyda denna så kommer ju inte bilen gå som den skall då den inte vet exakt vars motorn befinner sig


40 Inlägg
27 mars 2011
#16
sitter tändhattarna rätt då ? så inte dom sitter fel då går den illa som satan smile



Sök