Baslåda volvo 740

JoakimN
30 mars 2011 · 39 Inlägg

Tjena!

Har några frågor när det gäller att bygga en baslåda till 740. Har prövat gamla trådar osv men inga länkar till ritningar verkar fungera.
Jag undrar om det är nån som har en ritning/mått på en låda till en 12" bas där baslådan passar bra under hatthyllan alltså på den lilla uppbyggnaden i bagageluckan.
Baselementet jag har är en 12" GAS silver.
Undrar även vad som kommer låta bäst, antingen om man har basen riktad inåt mot baksätena eller utåt mot bagageluckan om man säger så. Jag har själv hört att alternativ 1 är den bästa på sedan.

För tillfället har jag basen ståendes under hatthyllan men basen är riktad upp mot hatthyllan, det var ett test jag gjorde för lådan jag hade inte va byggd för en 740 och jag ville inte ha den stående mitt i bagageluckan. Resultatet blev väldigt dåligt..

Tack för svar!!

Senast redigerat av JoakimN (30 mars 2011)

Black-Angel
30 mars 2011 · 260 Inlägg

12" e lite tråkigt att få till under hatthyllan på 740 du får vinkla o spela ut igenom skidluckan ett alternativ,, 8" el 10" funkar bättre platsmässigt, sen tycker jag att bandpasslåda funkar bra i dessa bilar,,

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
MSR_VOLVO
30 mars 2011 · 88 Inlägg

Körde med en låda i min första 740 där basen va riktad in i kupen genom skidluckan (baslådan va under hatthyllan) har dock inte kavr ritningen på den, men den va gjord för en 12".

Ljudet funkade, men jag va inte nöjd. Brorsan hade en 10" som va riktad mot bakstammen. Funkade inte så bra det heller.

Det baslåda jag gjorde på den 740 jag hade det senast, gjorde genom att använda mrj av utrymmet i reservhjulsbaljan. Byggde en vinklad låda som jag sedan skruvade fast originalgolvet. På så vis fick jag nåt så när jämn vinkel från hyllan under hatthyllan. Basen i sej satte jag på fel håll, och fasvände. basen fick mer luft att "spela i", och kan säga att, trots att basen inte va nån värsting, så fick jag ett riktigt bra ljud. Är allätare när det gäller musik, å jag va nöjd!!!

Så mitt tips är: Bygg efter hur kräsen du är! förvaringsmöjligheterna i skuffen går att rubba på. Själv använde jag mej av baljorna till alla verktygen som jag behövde när jag byggde husvagnssjkulet i höstas. 740in har ju ganska stort bagage, så jag tror att du klarar dej.


Lycka till!!

Renault Sport
Ljudbygge väntar!
JoakimN
30 mars 2011 · 39 Inlägg

Alltså saken är den att som jag nämnde förut så hade jag lådan stående mitt i bagaget till en början har för mig att den stod riktad rakt upp(typ bara dit-slängd). då var det grym bas inne i kupén men när jag ställde in den under hatthyllan där jag vill ha den(med basen uppåt fortfarande), så tror jag att den har för lite utrymme mellan basen och hatthyllan så nu låter det inte bra alls i kupén. Har hört att den ska va riktad in mot baksätena och att då får man bästa effekten i en sedan.

Tack för svaren får klura vidare!

MSR_VOLVO
30 mars 2011 · 88 Inlägg

JoakimN skrev:
Alltså saken är den att som jag nämnde förut så hade jag lådan stående mitt i bagaget till en början har för mig att den stod riktad rakt upp(typ bara dit-slängd). då var det grym bas inne i kupén men när jag ställde in den under hatthyllan där jag vill ha den(med basen uppåt fortfarande), så tror jag att den har för lite utrymme mellan basen och hatthyllan så nu låter det inte bra alls i kupén. Har hört att den ska va riktad in mot baksätena och att då får man bästa effekten i en sedan.

Tack för svaren får klura vidare!

Japp, basen måste va riktad mot skidluckehålet så du får i n "dunket" i kupen.
Tycker dock fortfarande att basen ska va ute i bagagerummet, som du själv säger att du hade bra bas när
den va riktad uppåt.

Renault Sport
Ljudbygge väntar!
Rigg0
31 mars 2011 · 1 131 Inlägg

"Alltså saken är den att som jag nämnde förut så hade jag lådan stående mitt i bagaget till en början har för mig att den stod riktad rakt upp(typ bara dit-slängd)."

Åkt med en hel del 240/740/940 med baslådan placerad under hatthyllan, vilket alla låtit skit...

Finns nog en del här på garaget som har moddat egna lådor till dessa bilar som fått bra resultat, men att bara placera den under hatthyllan brukar inte vara någon hit.

Spåna vidare på ditt "bara dit-slängd" koncept. Bygg ner den i reservhjulsbajlan, montera lådan på hjul så du kan rulla den åt sidan när du lastar, bygg en riktigt platt låda så du kan lasta saker över osv osv...

Tror du förstår min poäng. Om du tycker att det lät bäst när du hade lådan så som du hade den först, bygg då vidare på den idén. smile

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang