3951
Sök

855 T5 -94, komma åt oljereturpackningarna?

Tönt men glad ändå
66 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#1
Fick lite spontant med problem med tillfälligt blårök en dag jag drog på lite, har bytt packningen till oljepåfyllningen precis så det är snustorrt där nu. Men kröp under bilen för att se hur det såg ut vid oljereturen från turbon och såklart var där en del olja på det röret!

Har inte riktigt kommit underfull med hur mycket man måste lossa för att få loss röret. Har sökt och fått en hint att man måste lossa turbon från grenröret, stämmer det?

Vad behövs i materialväg, bara en oring/packning i vardera ände av röret?

4 822 Inlägg
29 mars 2011
#2
behöver inte lossa på turbon utan det är bara att lossa på dom 2 skruvarna som håller fast oljereturen mot turbon sen behöver du en packning och en o-ring.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Tönt men glad ändå
66 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#3
Aha, det var ju lite lugnande iaf.

Jag har en annan oljeläcka kvar, en av slangarna från kylaren (den nedersta till höger) är väldigt fuktig men har svårt att komma åt och rengöra för att se var det specifikt kommer ifrån. Hur stora är oddsen att det läcker mitt på en slang? och hur sitter dessa fast i kylaren? Någon specialpressning?

8 251 Inlägg
29 mars 2011
#4
Om det är slangarna till oljekylaren du menar så visst finns risken att det läker mitt på slangen även om den är liten. Troligen är läckaget nån annatsans med oljan har spritts ut och gör det omöjligt att se vart det läker från. Dessa slangar sitter med clips. Och såna clips kostar några tior styck på volvo och dem går i stort sett alltid sönder när man tar bort dem. Och att återanvända dem kan bli dyrt i slutänden. Finns ett antal exempel på folk som försökt snåla ocgh återanvända clipsen som sen fått byta motor när nåt av clipsen gett upp och oljan runnit ut.


4 822 Inlägg
29 mars 2011
#5
oftast så brukar dom börja läcka i skarven där röret övergår till slang.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Tönt men glad ändå
66 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#6
Kan säga att clipsen är i dåligt skick redan nu så de byter jag garanterat ut om jag skulle ta av slangarna.
Behövs specialverktyg till detta?

Om jag tittar ovanifrån så börjar oljan synas en bit ner på den svarta slangen ungefär i höjd med oljestickan (har inget övertryck alls därifrån vad jag kan känna och oljestickan har aldrig tryckts upp.)

Funderar på om det kan vara någon av vevhusslangarna under insuget som har lossnat, det är ju också i samma höjd...

8 251 Inlägg
29 mars 2011
#7
Är man lite försiktig så kan man använda en stor skruvmejsel till clipsen.


Tönt men glad ändå
66 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#8
Ska kika närmare på de imorgon när det är ljust ute.

Tönt men glad ändå
66 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#9
Fick loss de två skruvarna på oljereturen utan problem men kan inte få ut röret ur blocket för att byta oringen? Kan varken vrida det åt något håll eller dra det mer än 5mm rakt ut ur blocket?

Sen såg packningen inte lika dan ut som den gamla, den nya är lite spetsig på den ena sidan, har jag fått fel packning (har bild i galleriet) Den spetsiga delen är ändå utanför flänsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62520/62520-a58ad27cf5bdda9469d8618891ff0ec0.jpg
Senast redigerat av shuu (30 mars 2011)

197 Inlägg
30 mars 2011
#10
den spetsiga biten är till för att hålla i så de blir lättare få packningen på rätt ställe vid montering!

BadBoys_Club

Tönt men glad ändå
66 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#11
mitchi_86 skrev:
den spetsiga biten är till för att hålla i så de blir lättare få packningen på rätt ställe vid montering!

Okej, kanon då är det ett problem mindre!

Tror jag gör en chansning att skippa oringen eftersom jag inte tror det går att få ut röret ut blocket, turbon bytt för några år sen men att oljeröret skulle ändrats vet jag inte. Gjort med en turbo från GIK iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62520/62520-4904f783f267ee630dfc6723e7226fef.jpg
Senast redigerat av shuu (30 mars 2011)

197 Inlägg
30 mars 2011
#12
Oljeröret ska gå få ur, men det är lite trixigt

BadBoys_Club

Tönt men glad ändå
66 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#13
mitchi_86 skrev:
Oljeröret ska gå få ur, men det är lite trixigt

Vet du åt vilket håll i så fall om du kollar på min bild ovan? Det enda jag kan tänka mig är att snurra det mot avgassidan om man lossar den ringen i mitten som har vad för funktion?

197 Inlägg
30 mars 2011
#14
går det inte dra ner den lite sen vicka ut den? gjort så på alla ja bytt iaf, har då inte varit nå större problem:)

BadBoys_Club

Tönt men glad ändå
66 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#15
mitchi_86 skrev:
går det inte dra ner den lite sen vicka ut den? gjort så på alla ja bytt iaf, har då inte varit nå större problem:)

Lyckades inte rubba röret något nämnvärt åt något håll.

197 Inlägg
31 mars 2011
#16
det ska då gå! bytt på ett tiotal bilar å aldrig behövt lossa turbon nå

BadBoys_Club


Sök