3154
Sök

Mäta upp spänning (ohm) ABS givare

517 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Hej,

ABS lampan lös på min GTI efter vinterns förvaring. Jag tog mig till hjälp av en multimeter och mätte ohm-talen. Följande resultat fick jag när jag mätte givaren utan att snurra på hjulet:

HF: 960
VF: 974
HB: 1028
VB: Fick inte fram något

Jag provade hur länge som helst, och jag fick verkligen inte fram något höger bak. Finns det något annat bra sätt att utröna att det verkligen är givaren höger bak som är dålig?

/Martin

/Martin - Wolfsburg GTI

1 043 Inlägg
30 mars 2011
Byt givaren som det är avbrott i.

517 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Så när en givare inte ger något utslag alls, så är den stendöd?

/Martin - Wolfsburg GTI

Bärs!
3 456 Inlägg
30 mars 2011
MawE skrev:
Så när en givare inte ger något utslag alls, så är den stendöd?

Nej, det är dom andra 3 som ger utslag som är döda....................................................

Garaget.org peakade 2008.

474 Inlägg
30 mars 2011
Det du kan göra är ju att mäta växelspänning och snurra på hjulet, då ser du ju iaf om du får nått värde eller inget alls.
Mätte du direkt vid givaren eller nån annanstans? Kan ju vara avbrott i kabel med!

517 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Alka0512 skrev:
Det du kan göra är ju att mäta växelspänning och snurra på hjulet, då ser du ju iaf om du får nått värde eller inget alls.
Mätte du direkt vid givaren eller nån annanstans? Kan ju vara avbrott i kabel med!

Jag provade även att snurra på hjulet och då växlade spänningen i ett visst intervall.

Jag mätte direkt vid givarna där fram, och vid änden av enmeterskabeln till givarna där bak. Kunde inte hitta något tecken på kabelbrott.

/Martin - Wolfsburg GTI

474 Inlägg
31 mars 2011
Då är ju frågan om du vill fortsätta leta efter kabelbrott och hoppas på att hitta något eller att skaffa en ny givare på en gång! Troligen är det ju den som är trasig

517 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
Har idag plockat av ok och bromsskiva. Kan säga att bultarna till okhållaren satt som berget. Någon snål j*vel har satt tillbaka gamla bultar på ett sånt kritiskt viktigt ställe..

Kunde inte se något kabelbrott, så det blir till att köpa montera den nya givaren på söndag. Ger besked om utfall på söndag kväll smile

/Martin - Wolfsburg GTI

Sök