3254
Sök

M20b25 etanol turbo vatten i avgas!!

19 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
motorn är altså en bmw m20b25 ,jag har svetsat toppen ,planat,slipat in ventiler och nya ventiltätningar. Men jag har inte provtryckt den då jag inte hittade några sprickor.
jag har inte planat blocket,jag har bytt kolvringar på 2ans cylinder då jag såg att den ena var sprucken ,annars är blocket helt original. nu sitter det en 3mm MLS packning samt ARP bultar.
Nu när jag har skruvat ihop alltihop så kommer det vatten ut i avgasssytemet ,ungefär 10cl per 10min bilen är igång,bilen ryker även väldigt vitt när den blir varm.
oljan är svårt att säga om den är dålig eftersom den inte har hunnit bli mörk
. kan även nämna att jag skruvade isär bilen i höstas för att den var vatten i oljan och tänkte att en ny topppackning skulle lösa problemet.
kompprovet visar 9.5 på alla cylindrar förutom på 2ans där kompet är 7.3.
Jag undar om det är någon som har varit med om något liknande .ångrar mig som fan att jag inte provtryckte toppen.
Tacksam för alla teorier!!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
31 mars 2011
Jag råkade ut för något liknande, då hade en kolv rämnat helt och en cylindervägg hade spruckit. Dock så tror jag inte att du har råkat ut för just nu, eller man får ju hoppas iaf.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

19 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
nja låter lite långsökt ,jag var inne på om cylinder har blivit oval eller nått liknande. gick din motor runt?om den gjorde det hur lät det.
jag har svajig tomgång men det kopplar jag till ventilspelet!?

28 Inlägg
31 mars 2011
Börja med att provtryck kylsystemet med 1,5 bar, så de inte är någon läcka där.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
31 mars 2011
strand18 skrev:
nja låter lite långsökt ,jag var inne på om cylinder har blivit oval eller nått liknande. gick din motor runt?om den gjorde det hur lät det.
jag har svajig tomgång men det kopplar jag till ventilspelet!?

Gick runt, lät inte speciellt mycket då man försökte starta den alls.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
31 mars 2011
provtryck skiten, kolla om de sviker in vatten i nån cylinder

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

19 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
ska åka ner till garaget och sätta tryck i kylsystemet som ni rekomenderar!

Sök