2369
Sök

Volvo 855 Turbo 1995 Hjälp med felsökning, bränsle/luft

19 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte höra om det finns någon som skulle kunna hjälpa mig med detta problem.
Bilen går allmänt dåligt och ryckigt, den är även väldigt svårstartad och man får stå och dra ett flertal gånger på starten innan den den nätt och jämt puttrar igång. Vid gas pådrag så dör motorn precis som att det skulle vara soppatorsk och kan komma någon avgasknall, annars går den som den ska men men gasar man över ca. 30% gas så dyker motorn igen, jag har bytt LMM(bra beg. lmm) då jag fick felkoden 1-2-1 men det gjorde ingen skillnad. Efter att jag bytt LMM så kom det till mer koder: Sockel A2 Bränslesystem

2-2-3 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Regina Fenix 5.2 - Signal för tomgångsventil saknas eller är felaktig Motr 4.3 - Signal för tomgångsventil, öppning saknas eller är felaktig

2-3-2 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övregräns (för mager)

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

2-3-1 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid undregräns (för fet)

2-4-5 Tomgångsventil, signal för stängning saknas eller är felaktig

Kan tillägga att bilen har frusit i IC:n ett par gånger under vintern också, jag har även bytt bränslepumpen i höstas dock ej original.

Så är det  någon som har någon fundering eller varit med om detta så skriv gärna smile
Tack på förhand!

5 710 Inlägg
29 mars 2011
#2
Wikman88 skrev:
Kan tillägga att bilen har frusit i IC:n ett par gånger under vintern också, jag har även bytt bränslepumpen i höstas dock ej original.

Vet du att systemet är tätt?
Har det frusit i IC:n låter det ju inte helt otroligt att det skulle kunna vara en luftläcka.
Många av elkoderna är ju blandningsrelaterade och det skulle ju kunna vara orsaken...

MVH Jonas
..............

19 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#3
Systemet verkar då vara tätt, prövade hålla för insuget och bilen dog och verkade inte tjuva någon luft från något annat ställe. Hällde i lite Injector-Cleaner i ren desperation och bilen går faktiskt lite bättre måste jag säga, ska kolla hur det ser ut i bränslepumpen. Som sagt passformen var inte riktigt hundra när jag bytte, kanske slangen har åkt ur eller något .. 

Tack!


Sök