2942
Sök

Någon som har Dreambox och kör med Cardsharing

4 001 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Tjenare, nu har grabben börjat bli lite äldre och vill titta på TV samtidigt som en annan vill glo så jag har tankar på att köpa Dreambox, men jag har inte läst på så mycket utan tänkte fråga här om era erfarenheter (alltså inga gissningslekar).

1. Hur avancerat är det med cardsharing?
2. Finns det funktion för att kunna spela in på 1 kanal och glo på en annan?
3. Det finns om som tar alla kanaler genom internet, hur funkar detta?

sist men inte minst, kan man på nåt vis använda en dator istället?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 januari 2010
Lite tips på vad jag "inte" vet:

1. Det är inte mer avancerat än en normalkunnig användare bör klara av det, men det kommer förmodligen kräva tid och mycket läsande. I alla fall om du inte sitter på rejäla kunskaper inom området.

2. Jadå, kräver förstås två tuners. 

3. Har inte riktigt satt mig in i det hela, men det fungerar ungefär som så att du knäcker koderna genom det kort du köper, sedan skickar du vidare dessa över nätet (via en server?) till andra användare, som har sina Dreambox (eller liknande) uppkopplade. Dreamboxen går att programera så att den vet "vart" den skall hämta koderna.

Sedan delar du och övriga användare på månadskostnaden, vi säger att ni väljer både Canal Digital och Viasats största paket. Då blir det ca 800Kr/månad, med 10 användare 80kr/månad osv. Har man tur och får ihop ett gäng kan man alltså sitta på alla kanaler tillgängliga för under en tusenlapp per år.

Att hämta koderna via nätet fungerar vanligtvis väl, sitter du och laddar ner mycket kan systemet ibland stanna. Men det brukar bara vara att vänta ett tag så startar den av sig själv, annars kan man göra en omstart så drar den igång. Det senare brukar ofta gå betydligt kvickare.

Man kan kanske använda en vanlig dator istället, hur man gör och hur svårt det blir vet jag inte. Tycker Dreambox funkar bra, men ett tips; Den "stora" modellen, 7020-7025(+) och 8000 (HD) har dom haft en hel del problem med.

Men, kom ihåg detta är definitivt i gråzonen. Om inte direkt olagligt, något Tv-bolagen faktiskt kan ha eftersom de sätter så satans mycket reklam och skit i vägen för det man vill se.
Senast redigerat av Rquired (18 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 001 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Lite tips på vad jag "inte" vet:

1. Det är inte mer avancerat än en normalkunnig användare bör klara av det, men det kommer förmodligen kräva tid och mycket läsande. I alla fall om du inte sitter på rejäla kunskaper inom området.

2. Jadå, kräver förstås två tuners. 

3. Har inte riktigt satt mig in i det hela, men det fungerar ungefär som så att du knäcker koderna genom det kort du köper, sedan skickar du vidare dessa över nätet (via en server?) till andra användare, som har sina Dreambox (eller liknande) uppkopplade. Dreamboxen går att programera så att den vet "vart" den skall hämta koderna.

Sedan delar du och övriga användare på månadskostnaden, vi säger att ni väljer både Canal Digital och Viasats största paket. Då blir det ca 800Kr/månad, med 10 användare 80kr/månad osv. Har man tur och får ihop ett gäng kan man alltså sitta på alla kanaler tillgängliga för under en tusenlapp per år.

Att hämta koderna via nätet fungerar vanligtvis väl, sitter du och laddar ner mycket kan systemet ibland stanna. Men det brukar bara vara att vänta ett tag så startar den av sig själv, annars kan man göra en omstart så drar den igång. Det senare brukar ofta gå betydligt kvickare.

Man kan kanske använda en vanlig dator istället, hur man gör och hur svårt det blir vet jag inte. Tycker Dreambox funkar bra, men ett tips; Den "stora" modellen, 7020-7025(+) och 8000 (HD) har dom haft en hel del problem med.

Men, kom ihåg detta är definitivt i gråzonen. Om inte direkt olagligt, något Tv-bolagen faktiskt kan ha eftersom de sätter så satans mycket reklam och skit i vägen för det man vill se.

jo, att det är gränsen på olagligt vet jag men att hålla på och betala både TV-licens + avgift till CD eller Boxer eller Viasat för att bara kunna glo på 1 tv är förjävligt, nu vill grabben glo på 1 kanal som inte finns i basutbudet och då ska jag pröjsa ca 100 kr mer om året för det, knappast, då investerar jag hellre 5000kr istället för att gynna sådana utsugare som Viasat/Boxer/Canal Digital är.

Jag har haft mottagare med HDD i 8-10 år så den där reklamen har jag sluppit länge, jag använder till 95% EPG och spolar mig förbi reklamen

Edit: tack för dom tipsen, nu fick man mer att gå på
Senast redigerat av kolvas (18 januari 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 januari 2010
Det sista skrev jag mer för att undvika moralpredikningar, håller med om att det finns bättre alternativ än att gynna de tre stora wink

224 Inlägg
19 januari 2010
bra länk
www.comhit.net
man kan bygga en liten pc och sätta i ett tvkort i den, fördelarna är ju att du kan använda den som htpc och titta på tv, film, surfa, spela spel. då kan man slänga bort allt annat skräp och ha en burk på tvbänken.
för att titta på tv så kan jag rekommendera DVBviewer den är enkel att komma igång med.
Senast redigerat av MST4 (19 januari 2010)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 januari 2010
MST4 skrev:
bra länk
www.comhit.net
man kan bygga en liten pc och sätta i ett tvkort i den, fördelarna är ju att du kan använda den som htpc och titta på tv, film, surfa, spela spel. då kan man slänga bort allt annat skräp och ha en burk på tvbänken.
för att titta på tv så kan jag rekommendera DVBviewer den är enkel att komma igång med.

Även Dreambox klarar visserligen att titta på och streama film, surfa osv även om det inte är någon spelmaskin direkt. Problemet är att det är smått krångligt tom jämfört med Windows...

133 Inlägg
2 april 2011
Bättre sent än aldrig......

Funkar kanon med dreamboxarna tänk på bara med dubbla tuners blir det dubbla kablar om man kör sat.
Har kört med firewire (floppydtv) kort till datorn men gav upp efter ett tag då mjukvaran inte är tillräckligt stabil.

Kämpande familjefar ---- barnvagn eller baslåda :( :)

Sök