3435
Sök

Var köpa verktyg som håller??

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
3 april 2011
kamaza utan tvekan
har några mindre satser och deras mellan spärrskaft är underbart sååå litet och smidigt
själva spärrdelen är inte mycket större än ett dragskaft och sånt gillas när det är trångt
bra spärrfunktion

fasta nycklar och hylsor skulle jag köpa på biltema har inte dragit sönder ett enda verktyg från dom än så länge
dock gillar inte spärrskaften att användas som hammare av någon märkligt anledning ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

689 Inlägg
3 april 2011
Ska man ha verktyg som håller så satsa på Snap-on! Kör tyvärr teng-tools på jobbet vilket är så fan mkt sämre än mitt "kit" här hemma från biltema..

Byggare Behm
562 Inlägg
3 april 2011
AmPro , Kamasa och Knipex.
Man blir bara förbannad när skitgrejer går sönder när man ska göra något, därför köper jag riktiga verktyg, lönar sig i längden.

Biltema har vissa verktyg som är bra men det är högst varierande kvalitet, en serie kan vara bra och en kan vara rent skräp, fast det är samma verktyg . Polarens super-spärrskaft från biltema gick isär i 1000 delar , fick aldrig ihop det igen men känner flera andra som har lika och dom har funkat i flera år..

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

killercow
3 april 2011
ska kanske tilläggas att det även hos dyra verktyg finns måndags-exemplar

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
3 april 2011
Dieselsmurfen skrev:
SoL skrev:
jag gillar att ha många verktyg istället för få och dyra, så jag köper typ allt på biltema, FÖRUTOM tänger, där är det KNIPEX som gäller. dåliga och glappiga tänger är tamejfan det sämsta som finns

I Egenskap av "hantverkare" håller jag med. Tycker nog att en Bacho skiftnyckel är värd sitt pris dessutom. Resten på Biltema. Lätt!

ja en bacho modell "hajen" måste man ha i garaget!
http://ecx.images-amazon.com/images/I/313JC5SBJRL._SL500_AA280_.jpg

Snål gnällspik
402 Inlägg
3 april 2011
Förutom skruvmejslar så är min ringa erfarenhet att de flesta verktyg håller ihop bra. Biltemas verkar hålla för hobbybruk. Däremot är det stor skillnad på precision och ergonomi, dvs känslan. Efter att ha hållit i några billigare verktyg som t.ex. Biltemas är det en ren njutning att hålla i samma sak från Bacho eller liknande kvalitetsmärke.  Men Biltemagrejerna får jobbet gjort de också och för en hobbymekaniker så blir det ohemuligt dyrt att köpa allt i hög kvalitet.  Det finns säkert nån perfekt medelväg någonstans beroende på hur mycket man skruvar och kommer att skruva under livet...

Volvo S80 2,9.

Konsult
1 247 Inlägg
3 april 2011
Har en komplett AmPro vagn i jobbet. Har än så länge inte lyckats ha sönder något förutom en plastklubba smile I garaget har jag Biltema och tycker det funkar kalas till hobbymek, bara man har kvittot kvar så är det ju bara att svänga in och byta när det går sönder..

Forummoderator
17 996 Inlägg
3 april 2011
killercow skrev:
beror ju lite på vad du ska använda verktygen till och vad det är för verktyg du har tänkt köpa. kategorin verktyg är ju rätt stor smile

Undvik köpa lågpris verktyg i affärer som inte normalt säljer verktyg. dessa brukar inte ha nån högre kvalite. tänk på att dessa butiker enbart säljer dom för att dom kommit över dom väldigt billigt. därför kan dom sälja dom otroligt billigt.

Biltema har bra kvalitets verktyg av sitt egna lite "dyrare" märke. dessa funkar bra och är tåliga. Vill du köpa av kändare märken så rekomenderar jag jula.
Dessa 2 alt. använder jag mej av.

Om det är elektriska-verktyg du är ute efter så vet jag av erfarenhet att man får vad man betalar för och där har jula bra pris på kändare märken

Clas Ohlson kör sin serie med svarta Co-tech elverktyg. Håller mycket bra med tanke på pris tycker jag!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 482 Inlägg
4 april 2011
Jag har använt mig av de flesta märken som nämnts i tråden och jag kan säga att ingenting håller!
Har säkert lyckats pajja verktyg för flera tiotals tusen kronor på jobbet.
De som håller längst är Bahco samt Wurth.
Det som pajjar omgående är Kamasa och Pro tools ( fast deras mutterpickor är mumma ) m.m.... av egen erfarenhet.

BLT Service
Theracords Music Label

42 Inlägg
4 april 2011
Det jag retar mig på med Biltema är att de oftast har ganska tjockt gods på verktygen. Gör det förjäkligt pilligt att komma åt ibland.

Sök