4007
Sök

Extra batteri eller kondensator?

9 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#1
Jag har köpt två stycken kicker L7 12" 4ohm som jag har kopplat till 1ohm och driver dom med ett Mutant Ascension 1, och har provat spela lite idag. Men när jag mäter så går det bara runt 10-11V ut till steget under tiden som jag spelar på högre volym och jag får verkligen inte ut all effekt som ska komma ur dessa basar. Hur ska jag göra för att få 14V (eller vad det nu är) som generatorn laddar, ut till steget och få max effekt? Ska jag köpa en kondensator eller smälla in ett extra batteri? Skulle vara tacksam för tips, och lite tips hur man gör med skiten när man kopplar in allt big_smile

451 Inlägg
2 april 2011
#2
Det enda hyfsat praktiska sättet att få 14V till slutstegen är att skaffa större och fler generatorer.

Om du är villig att kliva ner till den normala lösningen så skaffar du fler batterier och grövre kablar så att du ser till att steget aldrig behöver arbeta under 12V

Ett batteri kan man säga sparar ström kemiskt, det gör inte en kondensator som bara sparar ström i två metallplattor som är snabba på att ladda ur sig. (Ja, folk betalar faktiskt flera tusen för metallplattor... Mycket märkligt...)
Senast redigerat av Rigan (2 april 2011)

3 466 Inlägg
2 april 2011
#3
Till att börja med, skaffa en ordentlig jord till främre batteriet om du inte redan har det, den ska va MINST lika grov som den sammanlagda kabelarean på pluskablarna, gärna mer.

Sen byter du ut jord och laddkabel på generatorn till modell grövre (35mm2 eller mer).
Dessutom passar du på att se till att alla kontaktytor är rena från korsion och har bra kontakt.

Se dessutom till att jorden till steget verkligen är 100%.

Sen kollar du hur ditt batteri ser ut, har det ett par år på nacken så är de kanske dags för ett nytt...

När du gjort allt detta så testar du spela igen, dippar det fortfarande så är det ett extrabatteri du ska leta efter.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
2 april 2011
#4
Så skrämmande att man fortfarande inte söker efter saker innan man startar en tråd..

Inget illa mot TS men vet du hur mååååååånga gånger denna frågan bearbetats?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

9 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#5
Tokken skrev:
Så skrämmande att man fortfarande inte söker efter saker innan man startar en tråd..

Inget illa mot TS men vet du hur mååååååånga gånger denna frågan bearbetats?

aa, sry men orkade inte kolla igenom igår så tyckte det kändes skönast att bara fråga här, hehe smile
tack för svaren förresten! Men nu har jag en till fråga, tror ni att jag får ut mycket mer effekt om jag köper ett kicker zx 1500.1 slutsteg istället och sätter in en extra och fetare generator/batteri? smile
Senast redigerat av Pzammeh (2 april 2011)

329 Inlägg
2 april 2011
#6
Pzammeh skrev:
Tokken skrev:
Så skrämmande att man fortfarande inte söker efter saker innan man startar en tråd..

Inget illa mot TS men vet du hur mååååååånga gånger denna frågan bearbetats?

aa, sry men orkade inte kolla igenom igår så tyckte det kändes skönast att bara fråga här, hehe smile
tack för svaren förresten! Men nu har jag en till fråga, tror ni att jag får ut mycket mer effekt om jag köper ett kicker zx 1500.1 slutsteg istället och sätter in en extra och fetare generator/batteri? smile

"orkade inte"
"skönast"
>.<


9 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#7
zrken skrev:
Pzammeh skrev:
Tokken skrev:
Så skrämmande att man fortfarande inte söker efter saker innan man startar en tråd..

Inget illa mot TS men vet du hur mååååååånga gånger denna frågan bearbetats?

aa, sry men orkade inte kolla igenom igår så tyckte det kändes skönast att bara fråga här, hehe smile
tack för svaren förresten! Men nu har jag en till fråga, tror ni att jag får ut mycket mer effekt om jag köper ett kicker zx 1500.1 slutsteg istället och sätter in en extra och fetare generator/batteri? smile

"orkade inte"
"skönast"
>.<

Tack för ditt betydelsefulla påpekande! Mycket givande! smile

21 761 Inlägg
2 april 2011
#8
ZX 1500.1 är inte gjord för 1 Ohms belastning enligt manualen, i så fall ska basarna kopplas till 4 Ohm. Vid den impedansen ger ZX 1500.1 ut ungefär lika mycket som Ascension 1, skiljer bara 50 W enligt specen. smile

Vilken bil gäller det?
Vilken storlek har kablar+säkring?
Vilken storlek på batteriet+generatorn?
Är batteriet och generatorn fräscha?

Osponsrad
1 631 Inlägg
2 april 2011
#9
Massa feta batterier, ny generator på iallfall minst 100amp och rejäla feta mysiga ormkablar, 50mm2 och uppåt, sen är du i hamn smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

9 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
ZX 1500.1 är inte gjord för 1 Ohms belastning enligt manualen, i så fall ska basarna kopplas till 4 Ohm. Vid den impedansen ger ZX 1500.1 ut ungefär lika mycket som Ascension 1, skiljer bara 50 W enligt specen. smile

Vilken bil gäller det?
Vilken storlek har kablar+säkring?
Vilken storlek på batteriet+generatorn?
Är batteriet och generatorn fräscha?

jaha okej! smile Det är en w124 sedan och jag har 50mm2 kablar som går till steget, batteriet är på 95AH och är ca ett år gammalt men generatorn har jag ingen aning om, men tror inte det är nån värsting!

21 761 Inlägg
2 april 2011
#11
Verkar som det finns allt mellan 55 A och 120 A generator till W124 beroende på modell, åtminstone enligt yourex.se.

Det man kan konstatera är att Ascension 1 i teorin kan dra uppåt 150 A när det drivs fullt ut i 1 Ohm, räknat på 14,4 V matningsspänning och 70% verkningsgrad. Med motorn på tomgång orkar inte generatorn ge tillräcklig laddning även om steget körs med halva sin uteffekt, det blir batteriet som får försöka hålla stabil spänning.

Enda sättet att få ut typ 14 V till steget är att skaffa större generator eller flera generatorer (som Rigan föreslog) eftersom det är generatorn som ser till att spänningen håller sig på den nivån, jag tror att det behövs minst 180-200 A generator för att klara detta.

Har man inte så kraftig generator så är det extra batteri som gäller, man får alltså se till att totala batterikraften motverkar djupa spänningsdippar. Naturligtvis gäller det att ha bra kontakt i alla strömförsörjningskablar (precis som M_icke_ skrev), annars hjälper det inte speciellt mycket att sätta extra batteri. smile

Förresten, jag skrev fel angående uteffekten i 4 Ohm hos de båda stegen. ZX 1500.1 ger ut 750 WRMS och Ascension 1 ger ut 550 WRMS, det skiljer alltså 200 W.
Senast redigerat av Drönirettab (2 april 2011)

12 Inlägg
2 april 2011
#12
bara byta bil, w124 går inte att bygga ljud i, skrota 280n nu.


9 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Verkar som det finns allt mellan 55 A och 120 A generator till W124 beroende på modell, åtminstone enligt yourex.se.

Det man kan konstatera är att Ascension 1 i teorin kan dra uppåt 150 A när det drivs fullt ut i 1 Ohm, räknat på 14,4 V matningsspänning och 70% verkningsgrad. Med motorn på tomgång orkar inte generatorn ge tillräcklig laddning även om steget körs med halva sin uteffekt, det blir batteriet som får försöka hålla stabil spänning.

Enda sättet att få ut typ 14 V till steget är att skaffa större generator eller flera generatorer (som Rigan föreslog) eftersom det är generatorn som ser till att spänningen håller sig på den nivån, jag tror att det behövs minst 180-200 A generator för att klara detta.

Har man inte så kraftig generator så är det extra batteri som gäller, man får alltså se till att totala batterikraften motverkar djupa spänningsdippar. Naturligtvis gäller det att ha bra kontakt i alla strömförsörjningskablar (precis som M_icke_ skrev), annars hjälper det inte speciellt mycket att sätta extra batteri. smile

Förresten, jag skrev fel angående uteffekten i 4 Ohm hos de båda stegen. ZX 1500.1 ger ut 750 WRMS och Ascension 1 ger ut 550 WRMS, det skiljer alltså 200 W.

Tackar för ett bra svar! smile Får se hur jag gör, kanske eventuellt blir att sälja bilen och köpa en ny och sen fixa med en extra/större generator till den bilen! big_smile

451 Inlägg
4 april 2011
#14
Drönirettab skrev:
Enda sättet att få ut typ 14 V till steget är att skaffa större generator eller flera generatorer (som Rigan föreslog) eftersom det är generatorn som ser till att spänningen håller sig på den nivån, jag tror att det behövs minst 180-200 A generator för att klara detta.

Man skulle faktiskt kunna slakta bilbatterier för att kunna seriekoppla 7 celler för att komma upp i 14V/batteripack.. Sedan får man såklart sätta en separat generator som laddar de "nya" batterierna med högre spänning.. Det var därför jag sa att det enda hyfsat praktiska sättet att lösa problemet på var att "bara" fixa fler/större generatorer. big_smile


Sök