3476
Sök

Volvo 740 16v -90 för höga hc å co2 värden tips å funderingar

32 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
har under dagen varit och besiktigat bilen (igen) och fått underkänt på
för hög hc 261(100) 
C0 0,7(0,5) samt
CO2500 0,7(0,3)
Krde igenom besiktningen med ca 10l soppa å 4dl K-sprit ville inte köra igenom med även etanol i då jag fått ostabila mätnigar på dem andra 2 besiktningarna
och jag börjar bli väldigt trött på den här skiten nu å vill veta vad det är som påvärkar dessa värden så som dem gör även när jag nu då har bytt
tändstift/kablar,katalysator,extraktor grenrör samt svetsat ihop allt från motorn till 1a dämparn utan läkage på systemet,bytt lambdan,bytt oljan,ventilkåpspackning.luftfilter inom loppet av 1 månad
dock har jag inte kollat hur det är med flamfällan men den byttes i mitten på sommarn å bilen har bara rullat 450 mil sedan dess så det borde inte vara något problem...även testat hela motorn/insuget med hjälp av startgas för å se om det fanns några läckage(inget funnet)

så vad kan man ge sig på å byta mera innan man faktiskt måste göra ett mera kirurgiskt ingrepp på motorn och vad finns det för tips å trix att göra för att få dem godkända så man får iallafall 1 år på sig å fixa det riktiga problemet med motorn?

Fetast i stan !!
991 Inlägg
7 april 2011
Polaren hade liknande problem med sin 740 gl som var trimmad .  och det visade sig vara någe med toppen som inte var fullt friskt

Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

513 Inlägg
7 april 2011
Kommer inte ihåg riktigt men du har luftmängdsmätare eller? Koppla på mätare och skruva in den. Inte ovanligt

158 Inlägg
7 april 2011
E eller F motor?

Hur du får den genom bes, om det bara va avgasvärdena så tanka i 5l e85 å 5l bensin, då blir hc värdet i regel lägre så du kommer igenom.

när du åker därifrån så rekomenderar jag dig att tanka i mer bensin så du inte kör på 50/50blandning.

Jag tycker du ska kolla bränsletrycket samt spridarna också. verkar som han sprutar in för mkt bensin på något sätt. hur va lamda värdet?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 april 2011
JohanssonC skrev:
E eller F motor?

Hur du får den genom bes, om det bara va avgasvärdena så tanka i 5l e85 å 5l bensin, då blir hc värdet i regel lägre så du kommer igenom.

när du åker därifrån så rekomenderar jag dig att tanka i mer bensin så du inte kör på 50/50blandning.

Jag tycker du ska kolla bränsletrycket samt spridarna också. verkar som han sprutar in för mkt bensin på något sätt. hur va lamda värdet?

efter som det är lambda och katt så är det ju en f motor

har du bytt olja nyligen ???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sök