4016
Sök

Bilen går ojämnt och lambdalampan lyser.

97 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Hejsan!

Tänkte se om de finns någon som kan ge lite snabbhjälp, bilen ska besiktas om en vecka.

Har en 940 ltt -96 som lambdalampan lyser konstant på, motorn går ojämnt med ungefär 1000-2000 varv kan den pendla vid tomgång.

När jag bytte lambdasond (en biltema universal) så slocknade lampan till en början men tändes ganska så snart igen.

Har nu skruvat bort minuskabeln på batteriet och ska skruva dit den igen för att se resultat samt så ska jag spraya med startgas vid insug och liknande för att se om tjuvluft.

Återkommer med svar, är det annars någon som kan ge något förslag på vad de kan vara? Bästa skulle ju vara att läsa felkoderna men har ingen tillgång till de just nu.

Är tacksam för svar!smile

jaha?

97 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Jag har nu varit ute och kopplat dit minuskabeln igen och startat, bilen gick bra och lampan var släckt i ca fem minuter, sedan tändes lampan och bilen började gå ojämnt igen.

Något som är kasst på bilen är vacumslangarna som går till bla. laddtrycksmätaren, magnetventilen. från turbon alltså. men påverkar de lambdalampan? dem är i princip av och sönderspruckna.

jaha?

388 Inlägg
4 april 2011
Biltemas lambda sonder ger jag inte mycket för dom har grejor som funkar helt ok men just detta har jag hört många haft problem med så jag tippar på att den är kass helt enkelt.
Visst kan du kolla efter om den drar tjuvluft även ett hål i avgas systemet innan sonden kan ge dessa fel men det märker man ju oftast om man inte har en hörselskada.

97 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Okej! de låter inte som något läckage i avgassystemet iallafall. Ska kanske testa med en kompis lambdasond imorgon, se vad de blir för resultat. tack!
yoppe skrev:
Biltemas lambda sonder ger jag inte mycket för dom har grejor som funkar helt ok men just detta har jag hört många haft problem med så jag tippar på att den är kass helt enkelt.
Visst kan du kolla efter om den drar tjuvluft även ett hål i avgas systemet innan sonden kan ge dessa fel men det märker man ju oftast om man inte har en hörselskada.

jaha?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 april 2011
är det inte bättre att läsa ur koden/rna och se direkt vad den tycker är fel, istället för att hålla på och byta saker som kanske fungerar?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

97 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Självklart är det så. Men tänkte se vad jag får för svar, testar jag med en annan lambdasond imorgon och de verkar gå bättre, så kan se lite iallafall. wink
NITROUS skrev:
är det inte bättre att läsa ur koden/rna och se direkt vad den tycker är fel, istället för att hålla på och byta saker som kanske fungerar?

jaha?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 april 2011
Lika lätt å säga vad som kan va fel på din bil som å säga vilka lottonummer som vinner nästa gång.

Felkoder felkoder felkoder.... Måste börja med de

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

97 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Jag måste bara fixa en felkodsläsare först. ska se efter.
JaggaChafen skrev:
Lika lätt å säga vad som kan va fel på din bil som å säga vilka lottonummer som vinner nästa gång.

Felkoder felkoder felkoder.... Måste börja med de

jaha?

97 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
Har nu testat med en polares lambdasond, "nollstallde" bilen på nytt. startade, och bilen gick bra några minuter sedan tändes lampan och bilen började gå ojämnt.

Ska se om jag får tag i en felkodsläsare, det var på G.

jaha?

3 860 Inlägg
6 april 2011
Precis som felplacerad skriver så varnar den ju inte bara för lambda... MOTORELEKTRONIKSLAMPA... Det kan vara mycket annat. Så ja tror nog du kan skippa byta lmdan fram o tillbaka, felet är säkert inte där.. oläsa ur felkoder i stället

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

2 656 Inlägg
6 april 2011
frollen skrev:
Jag har nu varit ute och kopplat dit minuskabeln igen och startat, bilen gick bra och lampan var släckt i ca fem minuter, sedan tändes lampan och bilen började gå ojämnt igen.

Något som är kasst på bilen är vacumslangarna som går till bla. laddtrycksmätaren, magnetventilen. från turbon alltså. men påverkar de lambdalampan? dem är i princip av och sönderspruckna.

påverkar ju om inte annat hur mycket luft som motorn suger i sig .. kör du med öppen dump ? sportluftfilter ?

388 Inlägg
7 april 2011
Kollat luftmassamätaren?

97 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Felkoderna lästa, Motortemperatur givaren är trasig visade de sig.

jaha?

124 Inlägg
7 april 2011
frollen skrev:
Felkoderna lästa, Motortemperatur givaren är trasig visade de sig.

ja de löste ju inte mkt

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

Sök