2505
Sök

Fartkamera

Troligen galen...
567 Inlägg
23 december 2006
Renjägarn skrev:
Svenzzon skrev:
Dom nya skjuter på 1km avstånd sa dom på radion,! Blixten tror ja inte man ser..

Lugna ner dig lite. Så bra precision har dom inte.

Hastigheten skjuts väl på ca 75m avstånd. Kameran tar själva fotot på 25m OCH du kan knappast missa blixten. Oavsett om det är dag eller natt. Den blixtrar till Rejält.

Att du blir av med kortet om du kört 90 på 70 väg är knappast möjligt. Du får böter på ca 2500:- skulle jag tippa.

Från polisens hemsida:
Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
1-10 kilometer över hastighetsgränsen 1.500 kronor
11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
21-25 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
31-35 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr
36-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
41-50 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

Och det är först hos åklagarn dom drar till kort isf. Detta klassas då som Grov vårdslöshet i trafik.

Det är inte åklagaren som drar kortet, det är länsstyrelsen som drar in kortet. Körkortsåterkallelsen är i statens ögon inte ett straff, utan en skyddsåtgärd för att skydda andra trafikanter från en farlig förare...

494 Inlägg
24 december 2006
stog i ett nummer av bilsport för ett tag sedan om de NYA kamererna de ska använda sig av en infra röd blixt vilket ger en perfekt bil natt som dag, och de blir ingen blixt för om de blev det
skulle skylt sprayen funka på de nya kamererna med och skyltarna skulle bli överexponerade.
men de blir de inte. (ingen erfarenhet)

men körkortet får du behålla och hurvida de tar bilder gämt vet jag inte har iaf åkt förbi en kameria modell ny på 70 sträcka och hållit 90 jag har inte fått någon böter än kanske kommer nästa år:P

har nu läst på och inte bara svamlat:P får nog ta till baka mitt utalande om blixt men verkar konstigt endå!
http://www.vv.se/templates/page3____15965.aspx
Senast redigerat av Vogge (24 december 2006)

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

21 Inlägg
24 december 2006
F*n....är det någon som verkligen vet vad dom pratar om här? Man blir ju bara snurrig av att läsa denna tråden. Inte till någon hjälp alls!

lundwall
24 december 2006
Renjägarn skrev:
Och det är först hos åklagarn dom drar till kort isf. Detta klassas då som Grov vårdslöshet i trafik.

LÄnsstyrelsen som drar in körkortet, och att köra för fort är absolut inte grov vårdslöshet i trafik, det är en fartöverträdelse och inget annat.

638 Inlägg
25 december 2006
lundwall skrev:
Renjägarn skrev:

LÄnsstyrelsen som drar in körkortet, och att köra för fort är absolut inte grov vårdslöshet i trafik, det är en fartöverträdelse och inget annat.

Kör du alldeles för fort så kan det klassas som grov vårdslöshet i trafik!!

Kommer väl nånting här snart!

381 Inlägg
25 december 2006
har blivit av med lappen en gång när ja körde för fort vid en fartkamrar. å ja dom blixtrar både dag som natt även dom nya! Alla dom nya är inte igång samtidigt utan dom i kirruna kan välja exakt vilka kamror som ska vara igång under alla dygnets timmar.

638 Inlägg
26 december 2006
EyeLighter skrev:
har blivit av med lappen en gång när ja körde för fort vid en fartkamrar. å ja dom blixtrar både dag som natt även dom nya! Alla dom nya är inte igång samtidigt utan dom i kirruna kan välja exakt vilka kamror som ska vara igång under alla dygnets timmar.

Hur lång tid tog det innan du fick pappret hem?  För jag blåste förbi en kamera i 120 den 23/12  där det var 70väg    Blixtra på som fan,  dock solskyddet nere så vettefan om dom fick en bra bild.

Kommer väl nånting här snart!

lundwall
27 december 2006
Renjägarn skrev:
lundwall skrev:
Renjägarn skrev:

Kör du alldeles för fort så kan det klassas som grov vårdslöshet i trafik!!

Ja, men det var inte vad som diskuterades.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 december 2006
På tal om kameror...

Körde några hundra meter bakom en bil som blev fotad. Det var iofs ganska mörkt ute, men jag blev bländad ändå! Inte ens jag som blev fotad...
Gammal kamera har jag för mig att det va.

Är dom nya lika starka i blixten?
Hörde nåt om infraröda blixtar i dom? Börjar bli svårt att skydda sig...
Nästan obehagligt det där..
Senast redigerat av John87 (29 december 2006)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

The real Swede
56 Inlägg
29 december 2006
Är alla här nybörjare?

Ingen som hittar till www.vv.se och kan skriva ordet fartkamera i sökrutan?

http://www.vv.se/mondosearch/search____ … fartkamera

http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx

Hur långt ifrån bilen fotograferar de nya trafiksäkerhetskamerorna mig om jag kör för fort?

Svar: När bilen är 15 meter från kameran fotograferas den, om föraren överskrider hastighetsgränsen. Då har radarn känt av bilen cirka 100 meter före och gjort flera mätningar av hastigheten. Radarn klarar av att hålla reda på flera bilar samtidigt.

Blir inte bilisten bländad av blixten? Mörkerseendet påverkas ju ganska snabbt av exempelvis en blixt.

Svar: Blixten har inte så hög ljuseffekt att föraren bländas.

Hur fungerar det om det är ljust, blixtrar det i alla fall eller tas bara en bild?

Svar: Det blixtrar alltid i samband med fotograferingen.

Vilka tider är kamerorna mest aktiva?

Svar: Vad som avgör när kameran är aktiv är lokala förutsättningar som till exempel trafikintensitet och olycksbelastning på den aktuella vägsträckan. Även antalet hastighetsöverträdelser på vägsträckan spelar in.

Mvh,
Eric Hjelte

342 Inlägg
29 december 2006
Dem nya kamrorna tar bilden 14m ifrån, inget annat.

Troligen galen...
567 Inlägg
29 december 2006
vanten06 skrev:

vägverkets hemsida skrev:
När bilen är 15 meter från kameran fotograferas den, om föraren överskrider hastighetsgränsen.

Vägverket borde väl ha lite bättre koll på avståndet än vad du har, eller?

381 Inlägg
29 december 2006
Renjägarn skrev:
EyeLighter skrev:

Hur lång tid tog det innan du fick pappret hem?  För jag blåste förbi en kamera i 120 den 23/12  där det var 70väg    Blixtra på som fan,  dock solskyddet nere så vettefan om dom fick en bra bild.

Det kan ta upp till 2-4 veckor innan där kommer hem brev å ibland ännu längre tid . Beroende på om de va dom nya eller gammla kamrorna.
Har du prövotid? Men i vilket fall som helst så kan du nog vänta dig saftiga böter och indraget i 3 månader. Prövotid kvar så får du ta om kortet. jag hade 125km/h  på 90 väg hade prövotid kvar fick 1800:- i böter indraget 2 månader å sen fick ja ta om de. Deta va då en gammal kamera och de gamla bötes reglerna.

Hoppas att de bara var ett prov foto som kameran tog. Du kan alltid ringa till dom och höra om de blev nått eller inte om du är osäker. De gjorde jag för nån vecka sedan. Men de va dom nya kamrorna på 23 mot höör. Men de blev inget va bara en gatlampa som lurade mig. reflekterade i rutan.

342 Inlägg
29 december 2006
Mebb skrev:
vanten06 skrev:

vägverkets hemsida skrev:
När bilen är 15 meter från kameran fotograferas den, om föraren överskrider hastighetsgränsen.

Vägverket borde väl ha lite bättre koll på avståndet än vad du har, eller?

Snackade med en polis på elmia, som höll på med kamror å sånt.

1 893 Inlägg
29 december 2006
Renjägarn skrev:

Finns ju en ganska enkel som logisk regel, vad gäller om man fastnar på plåten.
Ser du kameran, så ser kameran dig!
Även med solskyddet nere, ifall du såg kameran, så såg kameran allt utom möjligtvis din panna.
Jag har lagt in som vana (Så det sitter i ryggmärgen den dagen det blixtrar till! wink ) att alltid luta mig in mot mitten så att jag inte ser kameran för backspegeln. Mao, tar kameran ett kort, så är jag bakom min innerspegel. Jag får säkert hem lappen för påskrift, men jag kommer att bestrida den. ("Kan ju vara vem som helst bakom spegeln, juhhh...) Det tycker jag för övrigt ni alla skall göra, oavsett hur solklart fall det må vara. Lite civil olydnad. Ifall alla skall processas så blir ju handläggarna i Kiruna tvungna att strypa kamera tiderna, så de hinner med. Mao skulle vi alla tjäna på det.

Sök