2786
Sök

Saab 9-3, 2.0T, -02 Dog startar ej igen.

127 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
Hejsan. Är en ny stolt Saab ägare.
Köpte bilen i lördags, Fungerat hur bra som hellst.
Men nu idag när tjejen körde så dog den bara.
Och startar ej igen. Tänder inte heller.
När man drar runt nyckeln så ska ju bränsle pumpen låta när den trycker upp tryck?
Det gör dej ej heller..
Men pumpen är ny bytt..
Tyvärr kan jag Ingenting om Saab, alltid haft volvo, så behöver hjälp!!
Finns det någon huvudsäkring som kan ha gått?
Alla svar är taksamma.

Mvh, Nichlas

206 Inlägg
6 april 2011
Testa med en annan Tändkassett.

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 april 2011
Funkar inte en annan tändkassett skulle jag gå på bränslepumpen eller vevaxelgivaren. Det är väl de tre sakerna som kan få en Saab att helt plötsligt vägra starta. Om du ber någon lyssna vid tanken så ska bränslepumpen höras surra när du drar på starten. Man kan koppla loss soppaslangen i motorrummet och mäta om det kommer fram soppa och i såfall hur mycket. Var den sitter och var man lämpligast tar loss den vet jag däremot inte.

För att byta pumpen måste tanken plockas ned, alternativt att du ger dig på plåten ovanför tanken med plåtsaxen och sätter dit en plastlucka sedan.

Vevaxelgivaren har till uppgift att skicka en signal till styrboxen att motorn snurrar. Vid utebliven signal om detta (motorn avstängd) skall soppan brytas. En defekt sådan medför därför att bilen inte får bränsle. Den kostar väl 700-1000 kr eller något sådant på Speedparts och ska inte vara så bökig att byta.

Det finns även metoder för att testa bränslepumpen, och enklast är väl att helt enkelt mata den med ström. Men varför ändå inte stoppa i en ny när det är sånt bök att byta och den ändå nästan säkert brukar gå runt 20k mil?

Den här sidan är bra:

http://forum.saabturboclub.com

Här finsn många som kan ge tips om hur du t ex felsöker bränslepump osv.
Senast redigerat av Andromeda (7 april 2011)

342 Inlägg
7 april 2011
Är pumpen knäpptyst har den troligen havererat, men börja alltid med att kolla säkringen till den först!

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 april 2011
Säkringen borde sitta bland de andra på vänstra sidan av instrumentbrädan.

127 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Hej hej, förlåt att jag ej svarat, Var Weber pupen som pajjat, Tanken ska ner och byta pump.
Tack för svar

Mvh, Nichlas

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
10 april 2011
om man vill så kan man klippa upp plåten i baksätet så slipper man ta ner tanken.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

930 Inlägg
10 april 2011
Startspärr? big_smile
Dåligt batteri? big_smile
Soppapumpen? big_smile
Tändkasset? big_smile

Kolla dem grejorna.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 april 2011
Kamulen skrev:
Startspärr? big_smile
Dåligt batteri? big_smile
Soppapumpen? big_smile
Tändkasset? big_smile

Kolla dem grejorna.

Naddut skrev:
Hej hej, förlåt att jag ej svarat, Var Weber pupen som pajjat, Tanken ska ner och byta pump.
Tack för svar

Mvh, Nichlas

Sök