Min bil (= en Saab 9-5 Aero -2002) tappar laddtrycket vid farter upp över 160-170km/h i vilken växel som helst . Mätarn går ner på det oranga fältet och man känner även i bilen att den tappar laddtryck , i lägre hastigheter så laddar den som den skall på alla växlar. Varför gör den så här??
Hmm... Farsan har en trimmad 95:a nu som har en spärr vid 240 då turbo inte längre ger ngt tryck. Dock så tror jag inte att det är det som är fel i dit fall dels därför att farten är "för låg" men också för att vi hade en 95:a aero just från 02 å den tappade då inget tryck utan gick pressa mkt längre.
En kompis som har en s60 2,4T tappar laddtrycket vid 220-230.
Kanske inte så mkt svar på ditt problem men det kanske finns någon annan som vet vad dessa "spärrar" av turbon är till för? Och kan det variera i hastighet på bilar av samma modell?
och den är BSR trimmad , men jag tror själv att det har något med flödet via laddluftkylaren och turbon att göra = skall testa att öppna upp efter filtret och se vad som händer.