3002
Sök

Motorbyte / turbokonvertering, Audi 2,3 -90

15 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#1
har en audi coupe 2,3 10v årsmod 90.....tänkte konvertera till turbo eller möjligen stoppa i en motor från audi 100 turbo....... hur mycket affekt kan man plocka till vettiga pengar o va säger besiktningen


Fixade till rubriken.....
Tips till nästa gång är att läsa igenom denna:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18176 annars kommer du få dina trådar låsta.
MVH Jonas/moderator

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
30 december 2006
#2
original har du väl 136 hk om jag inte har fel? laddar du 0.4-0.5 så är du uppe i runt 200 hk( i teorin), original grejerna (topppackning, stakar mm.) klarar nog det även om det skulle vara bra med t.ex dubbla toppackningar för att sänka kompet. men du får byta spridare, BTR ev använda IC (valfritt,för att sänka insugstempen,).

jag har tänkt göra likadant med min 2.0 fast med etanol ( inte lika viktigt med kompsänkning och inte lika lätt att det spikar) , har skaffat turbo mm wink

men vid bes. är det tvärstopp, så antingen får du ta av grejerna eller ha en annan likadan motor utan turbo som du besiktar med.
Senast redigerat av NITROUS (30 december 2006)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

15 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#3
e de bara "bolt on då" eller måste jag ändra byta nått

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
30 december 2006
#4
svetsa eget grenrör får du göra, göra downpipe, samt göra ett annat rör till insuget så är turbo delen färdig iaf, sen måste du såklart ha olja till och från turbon, tilloljan tar du lättast från oljetryckskontakten och returen går från turbon ner i oljetråget ( svetsa fast en nippel innerdia. runt 15- 20 mm)

förresten vad hade du tänkt köra för turbo?
Senast redigerat av NITROUS (30 december 2006)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

15 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#5
hade tänkt köra med en ganska liten snurra......typ saabs orginal......mitt mål e att plocka ut mellan 200-250 hk sen e ja nöjd ...resten av bilen ska ju palla med de....samtidigt så ska den ju vara bruksbil =körbar

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
30 december 2006
#6
om du inte vill byta en massa saker så är det nog bättre att hålla sej närmare 200 än 250 wink blir nog lite mycket ladd för grejerna utan kompsänkning annars.

själv ska jag köra med ett mitsubishi 16T agg.

lycka till med projektet!
Senast redigerat av NITROUS (30 december 2006)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

15 Inlägg
31 december 2006
Trådstartare
#7
jo de e ju sant....men de bästa måste ju vara att skaffa en orginal turbo motor o chippa den kanske lite större turbo.....då har jag ju min egen motor o besiktiga me


Sök