3789
Sök

Skruv gick av - Mazda Ba 323 -97

300 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#1
Hej,

Idag hände detta:

http://img192.imageshack.us/img192/7373/img0410cx.jpg
http://img860.imageshack.us/img860/8568/img0420d.jpg

Hade precis bytt däck och skulle dra åt muttrarna, varpå det smäller till och skruvdelen går av (med skruvdelen fast inne i hjulmuttern).

Vad är det som har hänt, och vad kan detta kosta att laga på verkstad? Märker direkt att det inte är något jag kan göra själv. Kommer ej besöka märkesverkstad.


3 235 Inlägg
16 april 2011
#2
Det som behöver göras är: demontera bromstrumman, skruva ut de skadade bultarna och skruva in nya.
Runt en timmes arbetstid med demontering och montering skulle jag kunna tro plus materialkostnad, så typ 1000-1200 på verkstad, eventuellt billigare om man lämnar in på en mindre verkstad.
Har du verktyg kan du nog göra det själv. Bromstrumman är inte svår att demontera, lossa muttern i mitten, resten ser man ju tydligt hur man ska göra.


...has left the building...
4 474 Inlägg
16 april 2011
#3
Mja..."Lossa muttern i mitten"? Sitter ingen mutter vad jag kan se...Däremot om man låser de två kryss-spårs skruvarna så lär man kunna lirka bort trumman, ibland kan det gå lätt o ibland trögare lite beroende på hur sliten den är...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

300 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#4
Med tanke på hur förjävlig trumman ser ut så ger jag mig nog helst inte på det. Hoppas man kan få nåt sjyst pris på verkstan.


Fri fart för ett fritt folk!
14 219 Inlägg
16 april 2011
#5
nästa gång dra inte så förbannat hårt så slipper du att dom går av kolla dom andra efter sträcknings skador

Kör fort så hinner inget hända...

300 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#6
Growe skrev:
nästa gång dra inte så förbannat hårt så slipper du att dom går av kolla dom andra efter sträcknings skador

Haha, näe ska tänka på det :-) Hur ser man dessa sträckningsskador?


583 Inlägg
16 april 2011
#7
> Hur löses detta?
Jag tror på engolf förslag.

> Hur ser man dessa sträckningsskador?
Svåra att se, beror på hur segt/sprött materialet är. Ibland kan man skruva och känna att det segar som satan. Då kan sträcknigns skador påbörjas. Ibland säger det bara "pang" så har man två delar.
Bultar/skruvar är svåra att se. Ifall den redan börjat smalna av är det redan för sent.
Elektronmikroskop eller specialpulver och magneter kan möjligen gå att se.

>För att undvika detta i framtiden?
Kolla upp i din manual för att se korrekt antal newtonmeter för att dra muttrarna.
För att få korrekt newtonmeter så smörj kontaktytan (koniska sidan) med något fett för att minimera friktionen. Be att någon gång få låna en momentklicknyckel eller köp en momentnyckel ifrån biltema och dra dem. Sedan känn på dem med vanligt fälgkors eller liknande för att du ska veta hur mycket/lite de egentligen bör dras.

Lycka till med lagningen!

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.


Sök