Amstaff skrev:
Jag driver recond och kan bara säga 2 saker igentligen.
1. Bilen har på vissa ställen haft jävligt tunn lack, detta syns oftast om bilar te.x "garagelackats" eller helt enkelt dragits på med för tunna lager. Dv.s överlag jävligt dålig lack.
Jag har själv lyckats med detta på vissa egna bilar (går ej på så hårt på kundbilar) och då har lacken först våtslipats och sedan grovpolerats många, många gånger, DÅ är det en risk att man lyckas med detta.
ELLER
2. Den som polerat har gått på sinnessjukt mycket, det krävs en hel del polering för att ådstakomma sådana djupa skador på så stora ytor.
Dv.s om du ska lyckas göra detta på en standardlack på en bil idag så ska du stå med maskinen över samma yta en lång period alternativt flera gånger med mycket polermedel.
Som Recondare ansvarar man givetvis för skador som uppkommer. MEN, en recondare kan ju inte veta hur skadad eller sliten en lack är, därav varför man frågar kunden om ställen som lagats eller lackats om, så att man kan prova sig fram på den ytan.
Sen finns det ju faktiskt lackmätare (fungerar bara på plåt) där man kan mäta tjockleken.
Har själv vissa gånger sagt åt kunder att jag helt enkelt inte vågar gå på för hårt på vissa områden då jag upptäckt tunn lack, det är alltid en risk!