3536
Sök

S60 skakar/ rycker

9 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
Hej jag har precis köpt en s60 2,4t 2001 som har gått 17500 mil. Vid lite kraftigare gaspådrag så börjar bilen skaka, det händer på 3-5 växel mellan 2600-3000 varv innan och efter går den bra och på 1-2 växel märks ingenting. Vad kan vara felet?? Är den någon som har haft samma problem och lagat det??

Jag har varit inne på en verkstad där de kollade den för  fel koder men hittade intet, de sa att det kunde vara precis vad som helst men eventuellt någon ventil till turbon. Jag har sökt lite och har hittat liknande felbeskrivningar, och då har det talats om magnetventil. Funderar på att prova byta ut den men tänkte höra förs om någon har koll på vad de kan vara smile

2 982 Inlägg
12 april 2011
du lär få bra hjälp på svxc.se

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 april 2011
Detta låter ungefär som samma symptom jag hade på min. Det var en kass tändspole. Hände när man laddade fullt, dock på alla växlar. Tog ett tag innan felkoden lagrades.

Magnetventilen är ett väldigt vanligt fel, testa att byt med nån polare om nån har en likadan smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

9 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Lagat, bilen går som en klocka smile det var dåliga tändstift som var knappt påskruvade då hela stiften var alldeles svarta.. men ett av stiften var tvärt om med och det sitter jättehårt och det kan jag inte få bort, så det sitter 4 nya och ett gammalt i, gör det något?

Det var även magnetventilen som var trasig, det blev ett halt annat ljud i bilen förut kom det ett tickande ljud från ventilen men nu hör man inget, förut hadde jag svårt att komma upp i varv utan att den gick ojämnt men det går nu:)

Nu ska den bara få lite mera hk!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
20 april 2011
mobil_olga skrev:
Lagat, bilen går som en klocka smile det var dåliga tändstift som var knappt påskruvade då hela stiften var alldeles svarta.. men ett av stiften var tvärt om med och det sitter jättehårt och det kan jag inte få bort, så det sitter 4 nya och ett gammalt i, gör det något?

Det var även magnetventilen som var trasig, det blev ett halt annat ljud i bilen förut kom det ett tickande ljud från ventilen men nu hör man inget, förut hadde jag svårt att komma upp i varv utan att den gick ojämnt men det går nu:)

Nu ska den bara få lite mera hk!

Det gör inget. Men testa lossa stiftet när motorn är varm så borde de lossna. Dra dom med ca 25nm

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Sök