3157
Sök

Tappat laddtryck Volvo C70 T5 -98

63 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#1
Bara varit problem med denna bilen sen jag köpte den! Blir helt matt!

Igår när jag startade den så gick den bara på grundladd, dvs 0,45bar som MAX! Den har även dåligt vacuum! Ligger nu på .02 som sedan vandrar upp mot noll efter en stund! Den går heller inte ner i vacuum när man motorbromsar som den gjorde förr. Förut kunde den sträcka sig ner mot -0.6 men nu händer ingenting alltså!
Ser även att det är fullt med olja runt tryckröret på utsidan. Har turbon gett upp?
Läste runt på forumet och många rekomenderade att man bytte magnetventil som styr laddtrycket. Det har jag gjort men utan framgång! Motorfelslampan börjar inte lysa förän man kört 5 mil med bilen. Återställer man den så slocknar den, för att sedan tändas igen efter ca 5 mil. Har inte kollat felkoder.
Den hackar eller blöddrar inte och går jämnt fast den är väldigt seg pga det dåliga laddtrycket! Ska byta alla vacuumslangar imorgon men är orolig för turbon med tanke på alla olja!

MVH

Johan

183 Inlägg
6 april 2011
#2
Kolla vevhusventilation och alla vakumslangar till turbon att börja med.


63 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#3
Har bytt alla vakuumslangar nu utan någon framgång!

Nollställde genom att dra ur batteriet och körde en sväng så kom motorelektronik lampan fram igen!
Drog till Biltema och köpte mig en felkodsläsare då jag antar att detta inte är sista gången bilen strular med felkoder.

Fick fram PO108! Detta verkar vara atmosfärstryckssensorn (High voltage) som strular.

Kan detta göra att jag bara får grundladd då bilen inte kan kalkylera trycket i insuget?

Skulle en ny sensor göra att min bil går som den ska igen???

63 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#4
Gjort ett  nytt test med att dra ur vakuumslangen till wastegaten för att se ifall den laddar mer men den går inte högre än 0.4 som max!

Några förslag?

63 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#5
Dagens felsökning:

Tog loss MAP sensorn (BARO) och fräste upp den med en dremel för att kolla inuti ifall någon lödning släppt. Såg bra ut men jag la på nya lödningar iaf.
Satte i och provade, inget resultat!

Tog loss kontakten, nollställde och startade. Då lös motorfels lampan direkt istället för några mils körning! Med samma felkod: P0108! (High voltage BARO/MAP sensor)

Kan det vara kabelbrott? Måste jag köpa ny givare?

Tog även loss MAF (luftmassemätaren) och startade och då visade den en annan felkod (kommer ej ihåg vilken) så det kan inte vara denna som strular till det för bränsleblandningen.

Bilen går alltså fortfarande i GLT eller Limp home mode!

Jag fattar inte vad det kan vara???sadsadsad

183 Inlägg
12 april 2011
#6
Byt LMMen, testa så den verkligen är tät runt luftburken/filtret..


63 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#7
poont skrev:
Byt LMMen, testa så den verkligen är tät runt luftburken/filtret..

Kan eventuellt testa med en kompis C70! Ska göra detta för att utesluta den!

Men borde den inte visa felkod för LMM om det är den det är fel på? Just nu visar den för MAP sensorn?

183 Inlägg
12 april 2011
#8
byta både och testa
Senast redigerat av poont (12 april 2011)


63 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#9
Läser runt på forum där folk har liknande problem och då verkar det som allas bilar laddar som fan när dom rycker slangen till wastegaten men min bil blir helt opåverkad!
Vad tror du om det? Läckage någon stans?

183 Inlägg
12 april 2011
#10
kan vara att din wastegate är trasig? Har du kollat om du kan rubba wg-stången?


63 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#11
Har testat och den går att rubba! Om den inte hade gått att rubba så hade väl trycket stigit istället för motsatta?

Lödade om MAP/BARO sensorn igen och slipade kontakterna, nollställde och kört 10mil nu och motorfels lampan lyser inte och inga felkoder hittas! Den verkar fungera nu iaf! Men fortfarande grundladdtryck!

Har en teori om att min dumpventil (original återcirkulerande) läcker igenom till insuget, vilket gör att jag varken får bra vakuum eller tryck. För vacuumet år som sagt dåligt också! hmm

Får lämna in bilfanskapet på Volvo på måndag om jag inte fixar det innan dess. Blir så jävla less när man köper ny bil så krånglar fan allt! *pust*

63 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#12
Testade att trycksätta vakuumslangen som går till turbinen med 1 bars tryck med hjälp av en luftkompressor och jag hör att det läcker nånstans vid motorn mot torpedväggen så det är nog en läcka och någon slang jag missat att byta...

Återkommer om detta löser problemet!

63 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#13
Tryckröret till insugsspjället hade en 1cm lång spricka i på undersidan! Nytt är bestället ifrån DO88.se och ska väl komma imorgon! Hoppas detta löser problemet nu! big_smilebig_smile

3 860 Inlägg
19 april 2011
#14
Sedär ja!! Där har vi nog det! Glöm inte skriva hur det går efter du fått det nya monterat!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

63 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#15
PROBLEMET LÖST!!!

Bytte tryckslangen, samt alla andra tryckslangar mot blåa silikon när jag ändå höll på! Fick snyggare motorrum på köpet! :-)

Jäklar vad bra den går nu! Måste ha varit en liten spricka i när jag köpte den för nu laddar den på mycket tidigare! Fasen va gött!!

Tack för tipsen och hoppas denna tråden kan hjälpa någon annan i framtiden!

3 860 Inlägg
20 april 2011
#16
Grattis!!
Kan ju vara så att man inte ser sprickan men att den liksom glipar när systemet får tryck.. skönt att det löste sig!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök