2474
Sök

Växellåda från OverDrive till 5-vxl på 740 -90

V O L V O
401 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder:

Jag skriver det också så smidigt som möjligt:

Jag ska köpa en 740 -90 GL /T (116HK) som har Overdrive.
Gillar inte Overdrive...sad

Vill byta till 5-växlad.tongue

VAD BEHÖVS?
SVÅRT?
NÅGOT ATT TÄNKA PÅ?
GIVARE?

/MIKE_87 big_smile
Senast redigerat av Mike_87 (20 april 2011)

V O L V O 7 4 0
_____________________________

Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 april 2011
#2
Skaffa M47 låda från en 740 eller 940 från 1990 eller nyare så behöver du inte göra om nått med kopplingsarmen. Annars är det ju lådan, spakstället, balken till lådan och tillhörande kardan som behövs, och allt är bolt-on

Jonas

165 Inlägg
20 april 2011
#3
Själva M46 (od lådan) Är längre än m47:an så du måste fixa som sagt en längre kardan!


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
21 april 2011
#4
sätt ut en bytes annons..garanterat någon som hellre väljer en bra låda före m47

annars är det bara låda+kardan du behöver +växelådaskudde och balk om nu den skiljer?!

Kör fort så hinner inget hända...

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 april 2011
#5
Balken skiljer, har själv bytt från m46 till m47.

Jonas

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
21 april 2011
#6
Volvo_Mannen skrev:
Balken skiljer, har själv bytt från m46 till m47.

kan inte känts som det mest meningsfulla lådbytet du gjort va? smile

inte riktigt värt besväret
skulle satsa på m90 när man endå river skiten men så är jag super allergisk mot m47 gillar iof inte m46 heller men då kan man iallfall låta bli att släppa gasen när man växlar från 4till od smile

Kör fort så hinner inget hända...

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 april 2011
#7
Growe skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Balken skiljer, har själv bytt från m46 till m47.

kan inte känts som det mest meningsfulla lådbytet du gjort va? smile

inte riktigt värt besväret
skulle satsa på m90 när man endå river skiten men så är jag super allergisk mot m47 gillar iof inte m46 heller men då kan man iallfall låta bli att släppa gasen när man växlar från 4till od smile

Alltså det var min vinterbil för 2 vintrar sen, m46an hade gett upp, bara 1, 3 och backen som funkade. kom över ett kitt med allt för en m47 konvertering billigt. Sen hatar jag OD lådorna, fattar inte varför dom envisades med att ha det ända till 1993

Jonas

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
21 april 2011
#8
Volvo_Mannen skrev:
Growe skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Balken skiljer, har själv bytt från m46 till m47.

kan inte känts som det mest meningsfulla lådbytet du gjort va? smile

inte riktigt värt besväret
skulle satsa på m90 när man endå river skiten men så är jag super allergisk mot m47 gillar iof inte m46 heller men då kan man iallfall låta bli att släppa gasen när man växlar från 4till od smile

Alltså det var min vinterbil för 2 vintrar sen, m46an hade gett upp, bara 1, 3 och backen som funkade. kom över ett kitt med allt för en m47 konvertering billigt. Sen hatar jag OD lådorna, fattar inte varför dom envisades med att ha det ända till 1993

m47 höll inte för effekten..smile

det gör iof inte m46 heller men lite bättre brukar dom hålla

minns när m47 i första 240 började strula jävlar va dom lät illa då
troligen derför jag HATAR m47:orna


har en m47 i min 740 som ska kastas när den är ur är komplett med kardan
har kört runt parkeringen med bilen och insåg att det inte ens duger att sladda med smile

Kör fort så hinner inget hända...

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 april 2011
#9
Ja men dom borde ha lanserat en vettigare 5-vxl låda redan på 80-talet enligt mig, som andra bilmärken.

Jonas

165 Inlägg
21 april 2011
#10
Vad jag har hört så hade volvo lite problem med den fem växlade lådan under 80-talet och därför inte användes förrän i slutet av 80-talet.


38 Inlägg
21 april 2011
#11
Är inte m47 annan slutväxel på? varvar väl lite mer. Sen är de väl ganska klena.

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
21 april 2011
#12
TeamVolvoVGL skrev:
Vad jag har hört så hade volvo lite problem med den fem växlade lådan under 80-talet och därför inte användes förrän i slutet av 80-talet.

det stämmer oljepluggen satt lite lågt så lagrena gick torrt så det skar efter några års använding och 5:ans drev är ett kompositdrev

dock åtgärdade dom oljeproblemet på dom gamla lådorna vinklar man bilen så mycket man kan när man fyller på olja så slipper man problemet

inte fränt när lagret skär för det tar tvärnit och bilen går ej att flytta ur fläcken smile

nu tror jag iof inte det finns en enda låda som överlevt det var främst 84:orna som hade detta problemet 240Gl kom med denna låda då

Kör fort så hinner inget hända...

V O L V O
401 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#13
Volvo_Mannen skrev:
Skaffa M47 låda från en 740 eller 940 från 1990 eller nyare så behöver du inte göra om nått med kopplingsarmen. Annars är det ju lådan, spakstället, balken till lådan och tillhörande kardan som behövs, och allt är bolt-on

Jaha, det var alltså lite grejer att göra får att få det att fungera.

Jag får se hur det blir. BRA SVAR wink

V O L V O 7 4 0
_____________________________

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 april 2011
#14
Mike_87 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Skaffa M47 låda från en 740 eller 940 från 1990 eller nyare så behöver du inte göra om nått med kopplingsarmen. Annars är det ju lådan, spakstället, balken till lådan och tillhörande kardan som behövs, och allt är bolt-on

Jaha, det var alltså lite grejer att göra får att få det att fungera.

Jag får se hur det blir. BRA SVAR wink

Splinesen på ingående axel kan skilja så lamellen kan behöva bytas också.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

V O L V O
401 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#15
MantaRobin skrev:
Mike_87 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Skaffa M47 låda från en 740 eller 940 från 1990 eller nyare så behöver du inte göra om nått med kopplingsarmen. Annars är det ju lådan, spakstället, balken till lådan och tillhörande kardan som behövs, och allt är bolt-on

Jaha, det var alltså lite grejer att göra får att få det att fungera.

Jag får se hur det blir. BRA SVAR wink

Splinesen på ingående axel kan skilja så lamellen kan behöva bytas också.

Jaha, då är det ännu mera som ska bytas...
Men jag får se hur det blir med bytet.

Verkar ju vara av allt undertill sad

V O L V O 7 4 0
_____________________________

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 april 2011
#16
MantaRobin skrev:
Mike_87 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Skaffa M47 låda från en 740 eller 940 från 1990 eller nyare så behöver du inte göra om nått med kopplingsarmen. Annars är det ju lådan, spakstället, balken till lådan och tillhörande kardan som behövs, och allt är bolt-on

Jaha, det var alltså lite grejer att göra får att få det att fungera.

Jag får se hur det blir. BRA SVAR wink

Splinesen på ingående axel kan skilja så lamellen kan behöva bytas också.

ja men det är ju bara dom riktigt gamla lådorna som har andra splines

Jonas

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 april 2011
#17
Volvo_Mannen skrev:
MantaRobin skrev:
Mike_87 skrev:

Jaha, det var alltså lite grejer att göra får att få det att fungera.

Jag får se hur det blir. BRA SVAR wink

Splinesen på ingående axel kan skilja så lamellen kan behöva bytas också.

ja men det är ju bara dom riktigt gamla lådorna som har andra splines

Alla M46 & M47 är väl riktigt gamla..? cool

Haha, nejmen, du har säkert rätt smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

5 111 Inlägg
21 april 2011
#18
1979 kommer finsplines. Alla 740-lådor har det m.a.o.



Sök