3511
Sök

740 GL strömlös/död! Jordfel??

60 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Hej, skulle köra iväg från en polare och kom inte mer än några meter innan avgassystemet lossnade och den lilla jordkabeln från batteriets minuspol smälte av värmen som stannade kvar i motorutrymmet.

Bilen tvärdog och startmotorn klickade till en gång när jag skulle pröva starta igen sen hände inget mer och bilen verkade som om det inte fanns batteri överhuvudtaget.

Skruvade tillbaka avgassystemet, tejpade den kabeln som plasthöljet hade smält på. Prövade starta igen men bilen lika död som innan.

provade hjälpstarta med polarens bil och när vi stoppade på minuspolen så gnistrade det som satan.

Jag undrar helt enkelt vad som kan vara orsaken till detta och hur jag ska åtgärda det?????

2 024 Inlägg
22 april 2011
En kabel smälter inte av värme från ett avgassystem som trillat loss. Troligen har avgassystemet gått emot kabeln till startmotorn eller generatorn och orsakat en kortslutning och eftersom de går osäkrade från batteriet så har den lilla svaga minuskabeln smält av värmen från kortslutningsströmmen. Inte omöjligt att en pluskabel någonstans oxå är smält. Kolla över allt kablage och testa igen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Sök