För att börja att förklara ditt "konstiga" kylar problem måste jag dra lite grundläggande om kylarsystem.
Anledningen till att det blir svalare när du kör är pga fartvinden som passerar din kylare. Exakt samma fenomen som du upplever när du stoppar ut handen igenom rutan när åker bil.
En vanlig myt många människor tror på är att motortemperaturen är exakt likadan under gång pga moderna bilars datorstyrda tempmätare (mätare som ej är graderade i celsius eller farenheit). Isjälvaverket så skiftar motorn konstant temperatur. Dock måste motorn ligga i sitt arbetstemperaturs intervall.
Vattenpumpen & termostaten skall reglera temperaturen i motorn. Men för att detta skall kunna ske måste kylarens temperatur vara lägre än motorns. Detta sker automatiskt när du kör då fartvind passerar kylaren och därför är iprincip alltid kylarens vatten lägre temperatur än motorns.
Motorfläkt kan indelas i två grupper. Mekaniska och elektroniska. De mekaniskt styrda kör alltid och istället slirar för att inte agera propeller och stjäla kraft ifrån motorn och kyla den onödigt mycket. De elektriska fläktarna startar endast i nödfall ifall motorns temperatur håller på att gå över det givna motortemperaturintervallet, dvs iprincip en "nödfalls fläkt" ifall det inte finns någon fartvind. Elektriska fläktar skall inte vara igång under färd, men de kan vara programerade att starta vid motorfel för att försöka rädda motorn.
Nu till ditt fel:
+Att temperaturen faller när du kör tyder på att din vattenpump fungerar annars hade motorn blivit för varm även under färd.
+Termostaten verkar även den fungera då temperatur under körning ej faller under 80C (samt att nya termostater sällan inte fungerar)
* Kolla upp ifall din motor har någon typ av avluftnings prosedur ifall det skapats någon luftficka.
* Testa är att manuellt mata fläkten med 12v för att se så att den snurrar överhuvud taget.
* Försöka mäta temperaturen med en annan temperatur anordning för att fastställa att temperaturen du ser på mätaren är korrekt.
* Titta så att alla säkringar och sladdar fram till kylfläkten är hela och leder ström, titta även upp jordpunkten för fläkt och eventuellt testa att extrajorda kylfläkten eller mät upp att jorden stämmer.
Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (27 april 2011)
Even with cruise control.. you still have to steer.