4281
Sök

Tecken på dålig drivknut Audi A6 -04

6 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Hej
Vad kan man se,höra, känna för tecken då en drivknut på en Audi A6 Avant -04 börjar att bli dålig.?
Har ett missljud höger fram då jag svänger höger. Det hörs inte alla gånger men är irriterande.
Två exempel. Då jag svänger in på garageinfarten hemma så är det tyst.
Kör jag ur en rondell, då hörs ljudet.
Någon som har vetskap om detta, vad det kan vara.

Glad Påsk om inte annat

723 Inlägg
22 april 2011
Ratta fullt åt vänster för att kolla höger drivknut och tvärt om för vänster.

Se till o vara på en parkering eller lite större yta, ratta fullt och kör runt i cirkel, är den dåligt eller påväg kommer det höras.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

6 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
Tack för tipset. Jag gjorde så. Då är det nog inte drivknuten. Då jag rattar fullt höger så är hör jag missljudet på höger sida, rattar fullt vänster så är det tyst.
Får höra med verkstad, gillar inte ljudet. Kan vara att det tar någonstans i innerskärmen, en tanke bara.

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
23 april 2011
Kan du beskriva ljudet mer? hur låter det?

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

6 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
Det låter ungefär som då en mutter rullar på ett golv. Nåt som rullar.... men bara då jag svänger höger och på högersida fram.

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
24 april 2011
Det låter mer som et hjullager i mina öron.. En drivknut är ett mer knackande ljud pluss att det brukar skaka i ratten om det är en drivknut.

...has left the building...
4 474 Inlägg
24 april 2011
Testa att frikoppla när det "knackar" för att se om ljudet avtar...Gör det det så är min gissning att det är en drivknut, det brukar höras tydligt från vilken sida ljudet kommer om man vevar ner rutan...Knackar det bara ibland så skulle jag kört vidare tills ljudet är permanent, men du bör kontrollera drivknutsdamaskerna...
Jag har ytterst sällan hört ett mycket svagt "knackande" ljud från min en av mina drivknutar tidigare vid ca 50-80km/h, scheisse då det verkade komma från den nybytta...Iaf vid kontroll så visade det sig att damasken "veckat" sig ofördelaktigt, det jag gjorde var att rätta till damasken så den sitter korrekt o allt är frid o fröjd...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
Tack för tipset, men bilen är en automat. Jag tog av hjulet och dammasken såg lite mystiks ut. Skall som sagt in med bilen på servide på onsdag, då får dom kolla upp det. Kan nog vara dammasken.

723 Inlägg
24 april 2011
langstrom skrev:
Tack för tipset, men bilen är en automat. Jag tog av hjulet och dammasken såg lite mystiks ut. Skall som sagt in med bilen på servide på onsdag, då får dom kolla upp det. Kan nog vara dammasken.

Men då lägger du billen i Neutral när det börjar knacka, fortsätter det så är det ju inte drivknuten utan tex hjullagret som någon nämnde..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

6 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Enkelt fel, enkelt att åtgärda. Var in med bilen på service och då tittade verkstan på mitt "missljud" som visade sig vara att däcket tog i innerskärmen då man svängde höger. Två skruvar för att skruva fast innerskärmen så blev det tyst igen.  wink

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
28 april 2011
Gott att det var nått enkelt smile

Sök