3967
Sök

Kokande motor, knack B230F motor.

214 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
Nåväl, var ute och körde utan problem med elfläkten på kylaren avstängd då min broder sagt att jag aldrig kommer behöva ha den på (kopplad till en vippströmbrytare).
Gjorde lite ärenden, satte mig i bilen och körde iväg.
Fick ett samtal så jag stod stilla och puttrade på tomgången när jag plötsligt hörde ett väldigt konstigt ljud, så jag gick ut och kollade så såg jag att det rykte under huven pga. vattnet kokade.

Det konstiga är att tempmätaren visade att motorn låg runt normala grader, hur kommer det sig att vattnet/glykolen kokade även om mätaren visade runt 90 grader?
Motorn blev helt tömd på glykol då det tog ett tag innan jag märkte att den kokade.
Efter allt detta hände så började det knacka ovanligt mycket i motorn, kan det ha börjat knacka mer för att den varit utan vatten eller är det något annat lurigt på gång?
Senast redigerat av TTW (26 april 2011)

Ointresserad.
936 Inlägg
27 april 2011
Lagerna i botten har nog sprungit till skogs.

Teabag appreciation club.

214 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Snitch skrev:

Och hur kommer detta sig? Förklaring tack :>
Den går som den ska förutom att den börjat knacka lite mer.

Blöjjis
17 Inlägg
27 april 2011
TTW skrev:
Snitch skrev:

Värmen.

Men hur knackar den? Ventilknackningar?

214 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
l14m skrev:
TTW skrev:
Snitch skrev:

Värmen.

Ja det låter ungefär som ventilknack eller dylikt, kan väl jämföras med en gammal dieselmerca.
Stängde av bilen när jag såg att det rykte, kan ha gått en minut kanske från de jag hörde något konstigt till att jag stängde av bilen.
Men tycker inte att det ska ha skadat allt för mycket, hur kommer det sig att tempmätaren låg på 90 grader ändå även om den kokade?

248 Inlägg
27 april 2011
TTW skrev:
l14m skrev:
TTW skrev:

Värmen.

Ja det låter ungefär som ventilknack eller dylikt, kan väl jämföras med en gammal dieselmerca.
Stängde av bilen när jag såg att det rykte, kan ha gått en minut kanske från de jag hörde något konstigt till att jag stängde av bilen.
Men tycker inte att det ska ha skadat allt för mycket, hur kommer det sig att tempmätaren låg på 90 grader ändå även om den kokade?

Det är en gammal bil inte säkert att mätare funkar som dom ska har haft många 740 som kokat fast mätaren stått i mitten tongue

618 Inlägg
27 april 2011
Samma med min bil, e36a. Kokade rejät, den började knacka som fan(!) sen körde jag hem den på släp och böt vattenpump, termostat m.m oh det gavs sig.

Varför et jag inte men det funkade.. smile

214 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Kollan skrev:
Samma med min bil, e36a. Kokade rejät, den började knacka som fan(!) sen körde jag hem den på släp och böt vattenpump, termostat m.m oh det gavs sig.

Varför et jag inte men det funkade.. smile

Ska ut och höra ifall den knackar lika mycket, fick höra att den knacka lite extra för att den var så varm.

214 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Problemet till knacket hittat, kamdrevet satt ej fast helt så styrpinnen slogs av, kammen snurrade knappt bara drevet som snurrade. Hade kunnat bli ventilsallad :> märker man om en ventil är krökt?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 april 2011
Ingen fara, B230F klarar ett kamremsbrott eller liknande. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

214 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Toppen är för övrigt planad 1.5mm.
Fast de ska nog inte vara något problem smile
Hade satt dit justerbart kamdrev, fast brickan som ska sitta på baksidan av drevet existerade ej, så den vobblade fram och tillbaka tongue

Sök