3561
Sök

Mazda rx8 startproblem - startmotorn eller batteriet?

3 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har en Mazda Rx8 från 2004 och har vissa startproblem. För det mesta startar den som den ska men ibland vill den lite alls. Ibland misstänker jag startmotorn då den klickar flera gånger men inte startar. Nu misstänker jag batteriet då den imorse klickade till en gång och sedan var batteriet helt dött. Precis som att det tappar kontakt eller något. Hela instrumentpanelen var svart.
Snälla hjälp mig!

l33t
65 Inlägg
18 april 2011
Tycker du ska söka dig till wankelregistret.se där det finns många wanklers. ;-)
Inte testat att ladda batteriet eller byta till ett annat fulladdat batteri och testat?

21 761 Inlägg
18 april 2011
Fram med en multimeter och mät först spänningen på själva batteripolerna (inte polskorna) när nyckeln vrids till startläge, sjunker spänningen en bra bit under 10 V (typ 6 V eller liknande) så bör det vara batteriet.

Visar mätaren över 10 V så är det inte batterifel, då kan du istället mäta på polskorna när nyckeln vrids till startläge. Visar det fortfarande minst 10 V så får du mäta nere på startmotorns solenoid där den tunna kabeln sitter.

Passa även på att undersöka jordkabel/fläta från batteri till kaross och/eller motor. smile

3 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Tack för svaren men det var kabelskon till pluspolen som var helt lös och oxiderad. Måste byta denna nu.

Ha det fint!

Sök