2765
Sök

Ang dubbla batterier?

Volvo ägare
253 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#21
Jaha då fick jag just beslutångest sad

Drifttekniker/Epelektriker
29 Inlägg
1 maj 2011
#22
Bättre att ha ett batteri där fram som du inte behöver säkra av mot generator, då finns de ingen risk att du får nått problem om säkringen nu skulle gå, sen som sagt så ska man säkra av strömmatningen oavset om den kommer bakifrån eller framifrån, behövs ju inte mellan pararell kopplade batterier om man bara använder korta stumpar, men ska du dra en matningkabel genom bilen så se till o säkra av den så slipper du bränna upp hela bilen om olyckan skulle vara framme.

Många tänker att så länge dom ser till att kabeln går fritt så är de ju inget problem, inte en chans att den blir klämd, men tänk på att du kan bli påkörd och då kan de ju hända att kabeln blir klämd o skapar kortis, i värsta scenariot så börjar de brinna medans du själv sitter kvar i bilen fastklämd vid liv...

Finns inte otur i el, bara slarvigt montage...

El är inget o leka med bara för att det är 12V


Volvo ägare
253 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#23
hmmm ja nu vart man ju inte direkt klokare,hopplöst med många olika svar.Ja jag får väl fundera till paketet kommer:)

329 Inlägg
1 maj 2011
#24
Det är väl inte så många olika svar?
Det som råder olika meningar om är hur vida det är vettigt med olika stora batterier, men det kan du bortse från nu när du redan köpt 2st 95Ah.
Det som är klart är; du behöver säkra av alla positiva kablar som går hela vägen genom bilen i var sin ände. Det finns en räknegrunka du kan kika på här: http://www.docentdecibel.se/faq/beraekn … nfo_7.html Där får du en idé om spänningsfallet. Som du ser rekomenderar den inte mer än 0.5V fall i sina förslag.

rekomenderar följande säkringar i förhållande till KABEL tjocklek och längd.

I bild: http://www.zatzy.com/attachments/bilstereo/18173d1135186685-kabelgrovlek-steg-tabeller-m-m-tabell.jpg
Kankse enklare att begripA:
Area  Säkring
0,5    5
0,75  7,5
1       10
1,5    15
2,5    25
4       30
6       40
8       50
10     60
16     80
20     100
25     125
30     150
50     200
70     250
95     300
Senast redigerat av zrken (1 maj 2011)


98 Inlägg
1 maj 2011
#25
ExtraKim skrev:
joelimmo skrev:
själv kör jag ett 75 ah fram avsäkrat med 300 A och sen 4 st 100 ah batterier bak och det funkar kanoners wink
Hur många säkringar har du? Du måste säkra av den kabeln som går mellan det främre och de bakre batterierna på TVÅ ställen, först framme vid det främre batteriet och sen precis innan de bakre batterierna!

Drönirettab skrev:
Om båda batterierna sitter inom 30 cm ifrån varandra så behövs ingen säkring mellan dem, det stämmer.
Han måste ändå säkra av laddningkabeln precis innan batterierna som sitter bak i.o.m att det är en kabel som inte är monterad från fabrik. Detta innebär en risk att elda generatorn, för går säkringen sönder så kan generatorn paja. Men om du inte säkrar av och du får kortis i laddningskabeln så riskerar hela bilen att brinna upp och då får du inte ut ett öre på försäkringen om du har dragit en kabel som inte är avsäkrad.
Just i mitt fall så är ju batteri monterat i bak från fabrik (BMW e36 m3) så där finns inga problem gällande försäkring osv.

451 Inlägg
1 maj 2011
#26
Om du undrar varför det är nödvändigt med två säkrningar på samma kabel så är det för att du har batteriernas plus i båda ändar som kan jorda i karossen om kabeln skulle gå sönder.
Exempel: Kabeln jordar av någon anledning i karossen. Säkringen fram brinner av. Batteriet bak kan nu fortfarande pumpa ut så många ampere det klarar genom kablen och skapa kabelbrand.

Batterier kan du i princip blanda hur du vill, men gör bara detta om du verkligen måste. Det är väldigt onödigt att slänga in fler saker som kan bli fel än man absolut måste i en installation.

Volvo ägare
253 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#27
Jo lite bättre blev det ju nu fast det jag undrar över, skall jag ha dom nya bak.Eller ska jag ha ett fram å ett bak?


Sök