3655
Sök

Köpråd: Vad tänka på vid köp av äldre automat?

Forummoderator
18 013 Inlägg
2 maj 2011
#21
Mercedes 190E kanske. Rostar upp på en kvart men brukar tralla på.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

32 Inlägg
2 maj 2011
#22
om jag inte minns fel så drar de gamla automat mer bränsle än de nyare?


Forummoderator
18 013 Inlägg
2 maj 2011
#23
Robbban77 skrev:
om jag inte minns fel så drar de gamla automat mer bränsle än de nyare?

Riktigt gamla bilar: 3-petad automat. Varvar duktigt. Inte kul för plånbok eller motorväg.
Lite nyare: 4-växlad. Fast fortfarande utan lock-up. Bättre men inte idealiska.

Nyare med Lock-up: Så bra det kan bli för den budgeten.

Lock-up: Gör att lådan "låser" sig vid högsta växeln och följer motorns varvtal med hjälp av en direkt överföring. Som att ha högsta växeln i en manuellt växlad bil. Ofta sker detta i farter runt 80 km/h och känns som att lådan lägger in en femte växel. Utan denna funktion så varvar bilen lite mer vid uppförsbackar och kan upplevas som lite svår att hålla jämn fart i på backiga vägar.

Körprogram: Nyare lådor har som exempelvis Volvo 960 3 knappar på automaten. W för vinter och den startar väl på 2:an då tror jag? E för ekonomi. Billigaste färdsättet. S för sport då bilen håller högre varvtal och växlar gärna ner redan vid måttligt gaspådrag.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Lastbilschaufför
257 Inlägg
2 maj 2011
#24
Min A6 Quattro är 4 växlad automat och den bilen har gått 30.000 mil och växlar fortfarande fint smile
Dock behöver oljan bytas i den men den (Oljebyte var 6000 mil) men den växlar inte något dåligt för det smile

Sladda är inget problem heller om man nu vill det med den bilen wink

Mvh Danne

Four Rings To Rule Them All

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 maj 2011
#25
Saab 9000 har jag kört ett par stycken med automatlåda som varit nästan 20 år gamla och haft 30k mil på mätaren. Visst kändes det inte som nya bilar, men lådorna tuffade på med mjuka växlingar vid rätt lägen och utan missljud tongue
En 9000 2,3T 200 hk med automatlåda är inte fel. Automaterna är billigare då de är mindre eftertraktade än de manuella då många tycker att de inte är lika sportiga. Mellan 94-98 rekommenderas för att få motorstyrsystemet T5. Bra bilar.

"Nya" 900 94-98 har precis som 960 tre lägen (sport, vinter, ekonomi) på lådorna som också verkar vara av bra kvalité då det nästan aldrig dyker upp klagomål på STCS-forumet om dessa, och när det gör det har folk i regel trimmat mer än vad som är nyttigt. En automatlåda tål i regel inte vrid på samma sätt som en manuell. En 900 94-98 med turbo har 185 hk att leka med original. Tyvärr är de som de är och spårar gärna vid ojämn väg och full pelle, så en kurs i aktiv körning borde medfölja. Denna bil bör vara nyare än -96 då de fick bättre framvagn och bättre rostskydd då.

Båda dessa modeller går med lätthet att få tag i en mycket fin bil av modell 94-98 för 20-25k då de inte alls betingar samma fantasipriser som en gammal Volvo. Givetvis får du heller inte mycket som för en Volvo när du säljer (folk tror ju verkligen en 95:ans Volvo är gjord i guld roll), men en bil i denna prisklass kör man väl tills den går på skroten?

Du får räkna med en liter milen blandad körning på både 900 2,0T aut och 9000 2,3T aut. Naturligtvis dricker de duktigt i stan, och ned mot 0,7-0,75 på landsväg. Men du har roligare för de pengarna är du får för en bit över litern i en 135 hk volvokombi...


Den äldre 900:an med mer karaktär och framförallt bättre väghållning än den nya rekommenderas inte då den har 3-växlad automatlåda.
Senast redigerat av Andromeda (2 maj 2011)


1 319 Inlägg
2 maj 2011
#26
AcesHigh666 skrev:
Volvo 960 har en helt okej automatlåda tycker jag. Det är den enda bilen med automatare jag ägt, men inte den enda jag kört. Det är en helt "basic" låda utan massa intelligens o skit.

Den växlar upp när den ska, och ner när den ska, känns inte totalt efterbliven utan växlar mjukt och fint utan att slira. Växlar lite hårdare på vintern innan den blivigt varm men det antar jag kan anses som normalt.

Min bil har gått 24 tusen mil. Och 2 tusen av dem milen har jag haft bilen, jag har börnat lite och kört o sladdat på vintern med den. Och den funkar bra.

Det är Toyota som gör dem växellådorna har jag hört, och det ä väl därför de funkar.

i princip samma som sitter i supra om jag inte har fel.

_----------'

1 319 Inlägg
2 maj 2011
#27
Dieselsmurfen skrev:
Robbban77 skrev:
om jag inte minns fel så drar de gamla automat mer bränsle än de nyare?

Riktigt gamla bilar: 3-petad automat. Varvar duktigt. Inte kul för plånbok eller motorväg.
Lite nyare: 4-växlad. Fast fortfarande utan lock-up. Bättre men inte idealiska.

Nyare med Lock-up: Så bra det kan bli för den budgeten.

Lock-up: Gör att lådan "låser" sig vid högsta växeln och följer motorns varvtal med hjälp av en direkt överföring. Som att ha högsta växeln i en manuellt växlad bil. Ofta sker detta i farter runt 80 km/h och känns som att lådan lägger in en femte växel. Utan denna funktion så varvar bilen lite mer vid uppförsbackar och kan upplevas som lite svår att hålla jämn fart i på backiga vägar.

Körprogram: Nyare lådor har som exempelvis Volvo 960 3 knappar på automaten. W för vinter och den startar väl på 2:an då tror jag? E för ekonomi. Billigaste färdsättet. S för sport då bilen håller högre varvtal och växlar gärna ner redan vid måttligt gaspådrag.

Mvh
Alexander

volvo 850s automat startar på 3an om man har vinterläget i. rekommenderar dock ingen 850 automat, vi har haft några styckna och vi har alltid fått problem på ett eller annat sätt med lådan! sadsad

_----------'

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 maj 2011
#28
Nu är ju dom flesta här intresserade av personbilar... Men efter att ha läst om förbrukningen hos diverse bilar här i tråden så konstaterar jag att min cheva ligger samma klass ungefär... Årsmodell 1985, 6.2 liters v8 diesel, automatlåda och fyrhjulsdrift. Förbrukningen vid mestadels landsväg ligger på strax under litern.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 319 Inlägg
2 maj 2011
#29
henke_99 skrev:
Nu är ju dom flesta här intresserade av personbilar... Men efter att ha läst om förbrukningen hos diverse bilar här i tråden så konstaterar jag att min cheva ligger samma klass ungefär... Årsmodell 1985, 6.2 liters v8 diesel, automatlåda och fyrhjulsdrift. Förbrukningen vid mestadels landsväg ligger på strax under litern.

stadskörning då? dubbla? wink

_----------'

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 maj 2011
#30
sleepyoh skrev:
henke_99 skrev:
Nu är ju dom flesta här intresserade av personbilar... Men efter att ha läst om förbrukningen hos diverse bilar här i tråden så konstaterar jag att min cheva ligger samma klass ungefär... Årsmodell 1985, 6.2 liters v8 diesel, automatlåda och fyrhjulsdrift. Förbrukningen vid mestadels landsväg ligger på strax under litern.

stadskörning då? dubbla? wink

Jag kör inte i stan... tongue (iaf inte så mkt att jag kan kolla upp nån förbrukning) Men så mkt som en liter till behöver den inte.
Senast redigerat av henke_99 (2 maj 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök