Hej!
Har precis som rubriken antyder problem med vibrationer i bilen, främst i ratten. Bilen i fråga är en og9-3 Aero -02 med original fälg. Vibrationerna kommer vid dryga 100kmh och under 100 är det inga allvarliga vibrationer alls att tala om.
Har så sent som i slutet av förra veckan balanserat om hjulen runt om på vanlig balanseringsmaskin på jobbet. Har provat mina vinterhjul (friktion) som referenshjul för att se om vibrationerna var kvar, vilket de var. Dock vet jag inte om de är nån balans i vinterhjulen eftersom jag aldrig kört bilen på vintern och därför inte använt de regelbundet.
Hjulinställning gjordes för ett år sedan ungefär av mig själv.
Vet att man kan lämna in bilen på såkallad dynamisk balansering av hjulen eller vad de nu hette. Man balanserar då hjulen på plats på bilen och balanserar på så vis även bromsskivor och dylikt. Appropå bromsskivor så sitter de slitsade och borrade skivor fram som suttit där några hundra mil. Har svårt att tro att de skulle vara källa till vibrationer. Ligger inte på eller dylikt mer än normalt.
Har idag kört in bilen i garaget för att kika lite undertill på drivknutar och annat och upptäckt detta.
Ett litet hål där man kan pressa ut lite fett ifall man trycker på damasken. Kan drivknuten sagt upp sig tack vare att smuts trängt in eller bör det räcka med att byta damasken?
MVH Christian
Senast redigerat av Pendulum (3 maj 2011)
För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.