3209
Sök

Volvo 740 B230E går dåligt.

214 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#1
Tjena smile

Har en 745a med b230e (mekanisk insprutning) motorn och den går otroligt ojämnt.  När man startar motorn varvar den upp så mycket att man tror att den ska sprängas ( typ 4000 varv ) tongue tycker det varvet är lite högt för en kallstartsventil? När man gasar till, varvar den upp efter någon sekund. Hur lite man än gasar varvar den upp väldigt mycket, vet dock inte exakt hur mycket tongue

Detta är vad jag har gjort för att försöka lösa problemet:

*Ställt om kamremmen rätt, då den kuggat över nån kugg. Baktände i insuget innan detta så jag kontrollerade även fördelarlocket vilket visade sig vara helt nytt.

*Bytt insugspackning då den drog tjuvluft. Har i efterhand gått runt med startgasen och den verkar inte dra tjuvluft längre.

*Kompprov som visar jämt och bra över alla cylindrar.

*Kollat tändstiften och mätt med bladmått vilket också var bra. Dock inte kollat själva gnistan.

*Kollat att det kommer soppa.

Bilen går dock på alla cylindrar.

Så, någon som vet var jag ska fortsätta? smile


96 Inlägg
20 april 2011
#2
Du har ju den där stora gummibubblan med luftavskiljare och allt vad det heter inuti, alltså själva mekaniska insuget. Vanligt att avskiljaren börjar strula..

Svärmorsdrömmen
63 Inlägg
20 april 2011
#3
Kolla hur spridartätningarna ser ut

JimboSlusk

214 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#4
Wirree skrev:
Du har ju den där stora gummibubblan med luftavskiljare och allt vad det heter inuti, alltså själva mekaniska insuget. Vanligt att avskiljaren börjar strula..

okej tongue har inte jätte koll hur det där fungerar men i princip tongue vad ska jag kontrollera? smile


21 761 Inlägg
20 april 2011
#5
Kolla efter sprickor, även små sprickor kan göra att motorn går väldigt konstigt. K-Jet (dvs mekaniska insprutningen) är mycket känslig för luft/vakumläckage. smile

214 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Kolla efter sprickor, även små sprickor kan göra att motorn går väldigt konstigt. K-Jet (dvs mekaniska insprutningen) är mycket känslig för luft/vakumläckage. smile

okej smile på själva gummibäljen då menar du? smile har nämligen kollat in den och kan inte så några sprickor direkt...


21 761 Inlägg
20 april 2011
#7
Japp, på gummibälgen. Det var den som Wirree menade. smile

Har bilen helt plötsligt börjat med det där eller har det kommit successivt?

214 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#8
nej alltså saken är den att jag fick den av en gubbe som har haft den stått orörd i 4 år tongue


21 761 Inlägg
20 april 2011
#9
Kanske luftmängdmätaren kärvar så att "vågen" fastnar. Luftmängdmätaren är alltså den som sitter under gummibälgen. Ta loss bälgen och kolla så att mätskivan kan röra sig utan att kärva, lyft försiktigt i skivan. smile

Mätskivan sitter på en hävarm, detta kallas av många för vågen.
Senast redigerat av Drönirettab (20 april 2011)

649 Inlägg
21 april 2011
#10
tjuvluft? ^^

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!

214 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Kanske luftmängdmätaren kärvar så att "vågen" fastnar. Luftmängdmätaren är alltså den som sitter under gummibälgen. Ta loss bälgen och kolla så att mätskivan kan röra sig utan att kärva, lyft försiktigt i skivan. smile

Mätskivan sitter på en hävarm, detta kallas av många för vågen.

Har kollat det och den rör sig hur fint som helst smile blev dessutom förvånad över hur rent de va tongue


214 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#12
Ingen mer som kan komma med något tips? får inte problemet löst sad


214 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#13
inte en enda? yikes



Sök