kricka_ skrev:
Bilen är en Volvo 460GL 2.0F är väl renault motor?.
Yes, stämmer.
kricka_ skrev:
2.Bakrutevärmaren verkar gå på halveffekt
3.Stolsvärmarna likaså halveffekt
4.Framlyserna halvljus verkar också gå på halveffekt
Att stolsvärmen har dålig effekt på en gammal bil är normalt. I detta fall så behöver det dock inte vara stolsvärmen som är problemet eftersom mycket verkar gå på halv effekt i bilen. Det bör väl om något indikera på dålig kontakt någonstans, men jag ser att du har kontrollerat dessa. Kanske har du sån tur att det är en säkring som behöver bytas? Ryck säkringarna som har med detta och göra och byt dem. Kostar ju i princip ingenting.
Laddar generatorn som den ska? Har du kontrollerat om batteriet mår bra? Testa att ladda upp det med en batteriladdare.
Är det endast halvljuset eller gäller halv effekt även positionslyktorna? Mät både med motorn igång samt avstängd (men nyckeln i läge 1) och se om resultatet skiljer "på fel håll", dvs lägre spänning med motorn igång. Du kan göra detsamma med helljuset. Helljuset bör väl vara lättare att utgå från då det drar mer ström om jag tänker efter.
Annars så uppstår elfel oftast av dåliga kontakter, t.ex pga ärgning, då har du lite detektivarbete framför dig.
Har du testat att mäta spänningen på t.ex halvljuset och bakrutevärmen? Om de båda visar för låg spänning och samma spänning så är ju felet med största sannolikhet relaterat.
Du kan ju även ha någonting i bilen som stjäl ström eller så kan du ha någon kabel som är trasig och ligger emot någonstans och bildar en kortslutning. Det är ett riktigt svårt fel att lokalisera. Här blir det till att experimentera med att rycka ut vissa saker i bilen. Bilstereon är ofta skyldig, framför allt om den är monterad i efterhand. Man vet aldrig om någon klåpare har varit framme, så börja med den. Kunde faktiskt lösa ett elfel som hade med att helljuset på en av morsans gamla bilar inte fungerade genom att koppla om bilstereon.. Lustigt, men ändå möjligt.
kricka_ skrev:
5.När man startar bilen så lyser trasig glödlampa i mätarhuset.(Slocknar om man trycker på bromsen 2x)
Det ska räcka att trycka på bromsen en gång, visserligen, men detta är helt normalt och indikerar inte på något fel, egentligen. Om lampan fortsätter lysa efter att du tryckt på bromsen efter start så visar det på något fel, det kan ju i så fall hänga ihop med den låga spänningen du har i bilen. Volvo har tyvärr haft problem med den där förbenade lampan i sina gamla modeller.
kricka_ skrev:
7.Tempen stigen när bilen står på tomgång (ny termostat sitter i)
Om du låter bilen stå på tomgång, går fläkten igång till slut? Eftersom det sitter elektrisk fläkt i dessa så är det normalt, den snurrar inte konstant utan bara när den behövs, därför så stiger värmen när den inte snurrar. Om den aldrig sätter igång så har du ett problem, men som jag kan läsa mig till i tråden så verkar den ju snurra när bilen blir varm? Hur varm blir bilen innan den börjar snurra? Jag vet att min 480 tillåter sig själv att bli ganska varm i alla fall och det är inga problem på det. Den kyler effektivt när fläkten drar igång, så..