4368
Sök

Saab 9000 kopplingsbekymmer, trög trög trög

Lökare
128 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#1
Bytte koppling på min Saab 9000 -96 i vintras, uppgraderade mig från 215mm lamell till 240mm. Dels för att den gamla var slut och för att den ska orka hålla emot när laddtrycket kommer tongue

Det jag bytte var
Lamell
Tryckplatta
Svänghjul
Slavcylinder
Slang/rör mellan huvudcylinder och slavcylinder
Allt nytt förutom svänghjulet som gått med 240mm lamell innan och var i bra skick.

Efter bytet var allt frid och fröjd och kopplingen fungerade som den skulle i ca 2 veckor.
Vad som hände var att jag drog bilen lite hårdare (som sig bör) och med snabba växlingar som följd av detta.
Ett tu tre så "krasade" det i kopplingspedalen när jag trampade ur och det blev skittrögt att trampa ur och pedalen gick tillbaka lika segt som sirap rinner.

Efter detta så funkar kopplingen som den ska bara när bilen är kall, lätt ned och snabbt tillbaka. När man kommer upp i arbetstemp efter några minuter så blir den som sirap igen. Smått jobbigt vid stopp plikt och i stadskörning sad

Jag har nu luftat kopplingen så många gånger att jag inte minns längre. Både genom att pumpa pedalen och vakuumsuga systemet. Inget hjälper.

Har även bytt packningar i huvudcylindern i tron att den kunde ha gått sönder men ingen skillnad. Cylindern är i övrigt mycket fin invändigt.
Jag har också bytt slang mellan bromsvätskebehållare och huvudcylinder utan skillnad.

Så allt i kopplingsväg är i princip nytt, och ingen luft finns det i systemet heller. Jag blir galen på detta!

Tips och idéer mottages tacksamt!

1 019 Inlägg
26 april 2011
#2
Det är lite halvvanligt att fästet till kopplingspedalen går sönder. Då kan den fastna nere o krångla. Förklarar dock inte varför den funkar när den är kall men enkelt att kolla iaf. Bara stick ner huvudet vid pedalerna och se efter.


Lökare
128 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#3
Fästet är helt.
Börjar misstänka att det är slavcylindern som har gått sönder ändå. Sätter man ner örat mot den samtidigt som någon trampar på pedalen så hör man att det krasar ifrån den.

Kan man lossa dammskyddet ifrån den och kika utan att lossa lådan?

23 Inlägg
3 maj 2011
#4
Tja,

Skulle kunna gissa att du köpt slaven på mekonomen? Har iaf haft samma problem ett par gånger men endast med mekonomens slavar... Jag fick iallafall byta slavcylinder sen funkade det. Har haft en teori om att det kan vara för trånga packningar i slaven eller att "kolven" är för dåligt svarvad så när det blir varmt i motorutrymmet så sväller kolven och då blir kopplingen cp speciellt på vägen tillbaka och som du säger inte det lättaste att köra stadstrafik med och inte så snällt mot den nya kopplingen.

Dammskyddet är även lite för stort i den yttre metalldelen så den har en tendens att hoppa ur och kan då även följa med runt och blir då som du säger att det krasar när man kopplar och den ligger då och nöter på kolven i slaven så min var efter ca 2veckor nästan helt igenom = slut slav utan någon som helst garanti då dom säger att det är felmonterat men det går ju bara att sätta det på ett sätt så..


Mekonomen ska ta tillbaka den slaven så kan du åka till meca och få en riktig smile

Lökare
128 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
#5
Fick bytt slaven idag och pressade isär ScanTech slaven för att kika hur det såg ut och den var smockfull av packningsgummi, tro fan att den gick trögt. En packning hade svällt och det är nog delarna ifrån den som packat igen cylindern. Högst troligt riktig pisskvalité på packningarna.
Bara det att jag fick pressa isär den säger en del, brukar bara vara att trycka isär dem med fingrarna.

Dammskyddet var det bara sopor kvar av också, maken till dålig hållbarhet på gummi har jag aldrig sett. Smulades i princip sönder när jag tog loss den. Och som du säger så hade den yttre metalldelen hoppat ur läge och fastnat på snedden.

Nu sitter det en ompackad originalcylinder på istället. Luftar väl kopplingen imorgon och provkör nån dag i veckan när jag orkar köpa nytt krängingshämmarstag. Givetvis gick den av, en avmontering + en vinter med välsaltade vägar var mer än den tålde tongue

Så en STOR varning utfärdas på ScanTechs slavcylindrar. Packa om originalcylindern eller köp en ny original istället.

Lådan loss på parkeringen, tungt jobb utan lyft och riktiga verktyg.
http://forumbilder.se/thumbs/142011102803P6c65.jpg
Senast redigerat av Da_Bear (7 maj 2011)


Sök