Bytte koppling på min Saab 9000 -96 i vintras, uppgraderade mig från 215mm lamell till 240mm. Dels för att den gamla var slut och för att den ska orka hålla emot när laddtrycket kommer
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Det jag bytte var
Lamell
Tryckplatta
Svänghjul
Slavcylinder
Slang/rör mellan huvudcylinder och slavcylinder
Allt nytt förutom svänghjulet som gått med 240mm lamell innan och var i bra skick.
Efter bytet var allt frid och fröjd och kopplingen fungerade som den skulle i ca 2 veckor.
Vad som hände var att jag drog bilen lite hårdare (som sig bör) och med snabba växlingar som följd av detta.
Ett tu tre så "krasade" det i kopplingspedalen när jag trampade ur och det blev skittrögt att trampa ur och pedalen gick tillbaka lika segt som sirap rinner.
Efter detta så funkar kopplingen som den ska bara när bilen är kall, lätt ned och snabbt tillbaka. När man kommer upp i arbetstemp efter några minuter så blir den som sirap igen. Smått jobbigt vid stopp plikt och i stadskörning
![sad](img/smilies/sad.png)
Jag har nu luftat kopplingen så många gånger att jag inte minns längre. Både genom att pumpa pedalen och vakuumsuga systemet. Inget hjälper.
Har även bytt packningar i huvudcylindern i tron att den kunde ha gått sönder men ingen skillnad. Cylindern är i övrigt mycket fin invändigt.
Jag har också bytt slang mellan bromsvätskebehållare och huvudcylinder utan skillnad.
Så allt i kopplingsväg är i princip nytt, och ingen luft finns det i systemet heller. Jag blir galen på detta!
Tips och idéer mottages tacksamt!