3404
Sök

Fiat Uno Turbo-88:a : Pyser i motorn och självdör.

Osponsrad
1 631 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
Halloj alla.  Har ett jäkla skumt prolem med min motor, jag skall försöka förklara smile

Jag startar bilen, den går fint i 5-10 sekunder sen börjar den blöddra/gå ojämt på tomgången.
När jag gasar fort med foten så låter det som vanligt typ vroom vroom, men "smeker" jag gaspedalen sakta uppåt i varv så låter det typ drr, drr, drr, drr.
Går jag sen ut till motorn och den är igång så pyser det ngnstans i motorn men jag kan icke för mitt liv lokalisera det, har sprutat med startgas överallt men ingen skillnad.
Startar jag bara upp motorn så dör den själv efter ca:15 sekunder.
Jag har kollat alla spridarna och där kommer bensin fram.
Har kollat luftmassemätaren och den funkar.
Alla säkringar och slangar är hela.

Är det ngn mer info som behövs så skriv detta så skall jag se vad jag kan göra.

Detta bekymrar mig. Hjälp önskas av ngn kunnig smile haha
Senast redigerat av BudgetDunkaren (2 maj 2011)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Osponsrad
1 631 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
Ingen som har en bra idé ?

496 Inlägg
6 maj 2011
om det pyser, så är det väl någon slang som som är sönder? det är ju bara kolla.

Osponsrad
1 631 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
haggen90 skrev:
om det pyser, så är det väl någon slang som som är sönder? det är ju bara kolla.

Jo ha ju kollat alla slangar men hittar inget. Skall på det nu i helgen och kolla alla slangar åter igen. Det måste ju vra en slang med konstant tryck i ? Eller är jag ute och cyklar ?

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
7 maj 2011
värt att notera är att det inte bara är lufttryck som låter utan vakum ger oxå ett liknande ljud

med andra ord så räcker det med att den suger in luft genom tex en spräckt intercooler så kan det låta som det pyser fast det är ett sugljud du hör

och ett sånt problem skulle dessutom kunna orsaka ditt problem..
men det skulle vara lättare om man visste händelseförloppet lite bättre oxå
men tyvärr är det istort sätt omöjligt att gissa vad felet är om man inte har bilen brevid sig smile

Kör fort så hinner inget hända...

Operatör
346 Inlägg
7 maj 2011
Försök att få tag i Ederborg här på forumet. Han har riktigt bra koll på dom motorerna. Vet inte om han är så ativ på gorg nu men försöka går ju alltid.

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

602 Inlägg
7 maj 2011
Jag skulle nästan gissa på att problemet ligger någonstans vid kallstartsventilen, alternativt på vägen där den slutar arbeta och det går över till vanligt... Något litet plasthölje kanske?

Hade samma problem på en v70, det var plasten där vakuumslangarna går in, en från kallstart och en till tryckregulator. Där fanns en liten hårfin spricka...

Osponsrad
1 631 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
Problemet hittat och åtgärdat, det var en flisa i en vägg eller hur man nu skall kunna förklara det hela, som saknades vid själva inloppet där man sätter ner den ena spridaren. Det resulterade  att spridaren fick tjuvluft och blandningen luft/bensin blev fel. Nu går XpressFjatten som f***n igen wink

Så tack alla som hjälpt till med funderingar och eventuella lösningar.

Sök