3534
Sök

Krockat med en bäver någongång?

62 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
Finns det någon mer här som lyckats krocka med en bäver??? Ingen av dom man känner/snackat med har sett en bäver i sitt liv men jag har sett 2 på mindre än ett halvår, och båda i bilen..Den första var på natten samma kväll vi fått våran son. Kom hem till byn och precis när man kommer in så har vi ett vattendrag med en bro över..Hoppar ut ett konstigt jävla djur så jag ställer mig på bromsen! Hinner stanna så jag ser huvet på kräket över huven och tänker "What a FUCK!?.. Vad fan är det där för ett jävla monster...ALdrig sett något i närheten och undrar vad i helvete det är...Sen börjar den traska iväg och då får jag syn på svansen och fattar att det var en bäver..Till saken hör att jag hade svärmors bil som försäkring enbart gäller för henne så får inte köra den bilen oficielt=) tur....Sen när man köpt sin egen bil så dröjer det inte många timmar innan man krockar med en jävel...TOg sig igenom kyl,Ac-kyl,intercooler och en ribba i min fina 960-front..Nedre läppen ramlade även loss men var bara att skruva upp igen och ribban filade jag till märkena efter så det är ett stort luftintag istället för ett med en ribba ismile Men är det någon mer på denna jord som kört på en bäver så vore det kul att höra=) Kör lugnt och akta er för bävrar...PS har fått namnet bävern på jobbet nu och i bekantskapskrettsen oxå..Fick en fin hemmasydd mössa med öron och en stor bäversvans hängandes i nacken i julklapp av sambons syrra=) Riktigt nice

*Moderatortrix i rubriken.

MVH jonTe

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
5 januari 2007
Va?!
Nej, jag har försökt plåta bäver för många år sen men det var hopplöst. Stötte på någon ibland när man paddlade kanot, men ofta hann man inte mer än se den förrän den dök och plaskade en varning till polarna med sin svans.
Och så har jag vadat omkring i sumpskogen med kamera och mest hittat hyddor och sånt och blivit blöt om fötterna.
Men mina observationer har hur som helst varit i vatten, inte på väg?!
Men det är ju rätt gott om bäver i området, vi har ju här i bäcken och det skulle inte förvåna mig om de huserar i fler smååar. Vart hittade du din?

// Ellen

Ps: Lånade en bok på bibblan då för femton år sen när jag skulle försöka ta kort på djuren med stora tänder och platta svansar, och läste det mesta om hur de levde. På de sista sidorna i faktaboken var det recept... smile Tydligen ska de rackarna smaka bra, trots uttrycket "smaka bäver"...?

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

847 Inlägg
5 januari 2007
Jag har smällt med en bäver med min gamla låga Celica. Kan säga att det smällde duktigt under bilen. Spoilern smetade sig fast längs avgas systemet.

62 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
mr_green skrev:
Jag har smällt med en bäver med min gamla låga Celica. Kan säga att det smällde duktigt under bilen. Spoilern smetade sig fast längs avgas systemet.

AJajaj...Jo det small rätt bra när jag knockade min med...Han inte att reagera innna skithögen låg död på vägen=)

62 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
vulture skrev:
Va?!
Nej, jag har försökt plåta bäver för många år sen men det var hopplöst. Stötte på någon ibland när man paddlade kanot, men ofta hann man inte mer än se den förrän den dök och plaskade en varning till polarna med sin svans.
Och så har jag vadat omkring i sumpskogen med kamera och mest hittat hyddor och sånt och blivit blöt om fötterna.
Men mina observationer har hur som helst varit i vatten, inte på väg?!
Men det är ju rätt gott om bäver i området, vi har ju här i bäcken och det skulle inte förvåna mig om de huserar i fler smååar. Vart hittade du din?

// Ellen

Ps: Lånade en bok på bibblan då för femton år sen när jag skulle försöka ta kort på djuren med stora tänder och platta svansar, och läste det mesta om hur de levde. På de sista sidorna i faktaboken var det recept... smile Tydligen ska de rackarna smaka bra, trots uttrycket "smaka bäver"...?

Jag körde på den På raksträckan vid fullösa..Precis efter 70-sträckan som är vid gamla kvarnen där mot götene...Mörk kväll spöregn och möte med en bil...Inte så mycket att sätta emot...Jga har allt spanat in ett läger som jag har besökt ett flertal gånger i hopp om att få ett kort på dom....Dom har ett stort paradis längs sjöråsån som man åker över när man kommer in i hällekis...Parkerar du vi gurkodlingen så har dom gjort en vandringsled längs ån uppströms och där der man "ramper" ner i vattnet över allt och söndergnagna träd....Går där ett par gånger i veckan för att observera någon men utan lycka än så länge=)

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
5 januari 2007
Ja, märkligt att du haft störst framgång i bäverjakt med BIL, kamera brukar vara lättare att fånga djur med... ? Vi har här i bäcken hos oss med, den lilla bron du kör över vid Tyskafallet mellan Österäng och Årnäs, i den bäcken finns det gott om dem. Fast jag har inte träffat på nån här, ser bara mycket spår av dem.
Blir kul att se om du lyckas få bild på nån, såg i TSL i veckan att nån hade plåtat en som simmade precis vid residenset! Lite coolt.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Sök