3307
Sök

Stereo fungerar inte på kvällen (i mörker) Nu med bilder!

20 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
#21
Swedenrockers skrev:
Hur ser det ut bakom stereon med kontakterna? Finns ISO-kontakten kvar i bilen eller är den bortklippt? Är detta nåt som har varit hela tiden eller har det börjat efter ett stereobyte?
Tycker det låter som att stereon är jordad i bilens belysningskabel, när det blir mörkare och bilens automatik ökar ljusstyrkan i instrument och knappar så ökar spänningen på denna krets och det gör att spänningsskillnaden mellan stereons matning och "jord" minskar vilket gör att stereon inte startar.

ISO-kablaget sitter kvar sen den gamla stereon (kassett), jag satte i min nya ISO-kabel som jag fick i samma låda som stereon. Har precis köpt bilen så det är ett problem som jag haft sen jag fick den om man säger så.

Testade lite ikväll, det finns en röd och en gul sladd som går in i stereon som ska ge ström åt den. (Jag har satt ihop den röda och den gula innan anslutningen till stereon). Svårt att förklara så jag fixar en bild. Detta är den enda kopplingen som fungerar när det är mörkt. Observera att när jag vrider av tändningen så släcks även radion.

http://imageshack.us/f/850/34830707.png/

Så har jag satt det nu. Jag antar att det är för lite kräm i den gula kabeln (funkar dock när det är mörkt) för när jag ökar volymen börjar stereon blinka lite i takt med basen och sen hörs det konstigt, precis som om den inte får tillräckligt med ström. Dessutom klarar inte stereon att komma ihåg radiostationer osv. Imorgon kommer jag att testa med den röda kabeln, för att se om det blir samma störningar. Det är den röda kabeln som inte verkar funka när det är mörkt.

Så, hur gör jag för att ändra jorden för stereon? Det sitter en brun sladd i den ISO-kontakten som är gjord, men jag vetifan vart den tar vägen (strumpa på sladden, och den försvinner ner i instrumentbrädan).
Senast redigerat av nivv (8 maj 2011)

80 Inlägg
8 maj 2011
#22
Klipp av jorden och skarva på en ny?

20 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
#23
Swedenrockers skrev:
Är det en B5 eller B6?
Antar att det är en B5 eftersom du skriver att det är ISO på den?
Eller är det Fakra?

Det är en b6. Vad är fakra för nåt?

20 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#24
Swedenrockers skrev:
B6:n har Fakra eller s.k Quadlock-kontakt och har ingen analog tändningsplus till radion utan OEM-radion styrs med CAN-bus.
Det innebär att du måste dra en egen tändningsplus om det är tänkt att radion ska styras av tändningsnyckeln.
Har du möjlighet att lägga upp foton på kontakterna och kablarna mellan bil och stereo så ska du se att det blir lättare att reda ut detta.
Så här ser Fakra/Quadlock ut:
http://www.motor-talk.de/bilder/rns-300 … 55559.html
http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=181863.0
nivv skrev:
Swedenrockers skrev:
Är det en B5 eller B6?
Antar att det är en B5 eftersom du skriver att det är ISO på den?
Eller är det Fakra?

Det är en b6. Vad är fakra för nåt?


Jag ska ta lite bilder idag. Jag återkommer om 2 timmar ungefär smile

20 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#25
Okej, här kommer ett gäng bilder.


En översikt hur det ser ut precis när man tagit ut stereon:
http://forumbilder.se/images/1d201191847AMc879.jpg


Här är en bild på hur ISO-kabeln ser ut som kommer ut från bilen Det skumma här är att den smala ljusblå kabeln är den som ger ström (den som fungerar på dag och natt), den ser rätt tunn ut jämfört med den röda (som bara fungerar på dagen). Jag antar att den lilla blå kabeln ger för lite ström för att kunna driva stereon fullt ut. Den svarta sladden kommer från antennförstärkaren, jord?
http://forumbilder.se/images/ac201192058AMe3a5.jpg

Här en bil på ISO-kontakten på stereon: Den ljussblå sladden går ingenstans, ska den kopplas till den blåa antenn-jorden?
http://forumbilder.se/images/10201192318AM8cf1.jpg

En bild på hur jag kopplat det nu (Y:at den röda och gula kabeln från stereon). Testade detta, och då fungerade stereon när det var mörkt, men med dålig prestanda, verkar som att stereon inte får tillräckligt med ström.
http://forumbilder.se/images/cc201192528AMa539.jpg


Översiktsbild
http://forumbilder.se/images/9e201192933AM844c.jpg


Summering
Igår kväll Y:ade jag den röde och den gule, då fungerade stereon men det verkar som att den får för lite ström (se bild 2, tunn blå kabel är det som ger ström). Den kommer inte ihåg radiokanaler och andra ändringar heller. Testade i morse i dagsljus och kopplade då den röda kabeln till Y-kopplingen istället för den gula, då startar inte stereon.

3 187 Inlägg
9 maj 2011
#26
den blåvita kabeln är remote skulle jag gissa på.

men mitt tips är testa och mät med en multimeter, den svarta kabeln lär ju vara jord, sen mäter du dig fram till vilken som är + kabeln.
Senast redigerat av big-jepp (9 maj 2011)


20 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#27
big-jepp skrev:
den blåvita kabeln är remote skulle jag gissa på.

men mitt tips är testa och mät med en multimeter, den svarta kabeln lär ju vara jord, sen mäter du dig fram till vilken som är + kabeln.

Ja, den svarta kabeln från stereon går till den bruna som är jord. Hmm, du menar att jag ska mäta på den tjocka röda och den lilla blå?

3 187 Inlägg
9 maj 2011
#28
nivv skrev:
big-jepp skrev:
den blåvita kabeln är remote skulle jag gissa på.

men mitt tips är testa och mät med en multimeter, den svarta kabeln lär ju vara jord, sen mäter du dig fram till vilken som är + kabeln.

Ja, den svarta kabeln från stereon går till den bruna som är jord. Hmm, du menar att jag ska mäta på den tjocka röda och den lilla blå?

mm, den ena mätpinnen lägger du på brun, och den andra på röda. har du 12v  då så vet du vilken som är konstantplus.
sen mäter du mellan brun och den tunna blåa och kollar om du har 12v där.

mät både med bilen igång samt med den avstängd.


20 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#29
big-jepp skrev:
nivv skrev:
big-jepp skrev:
den blåvita kabeln är remote skulle jag gissa på.

men mitt tips är testa och mät med en multimeter, den svarta kabeln lär ju vara jord, sen mäter du dig fram till vilken som är + kabeln.

Ja, den svarta kabeln från stereon går till den bruna som är jord. Hmm, du menar att jag ska mäta på den tjocka röda och den lilla blå?

mm, den ena mätpinnen lägger du på brun, och den andra på röda. har du 12v  då så vet du vilken som är konstantplus.
sen mäter du mellan brun och den tunna blåa och kollar om du har 12v där.

mät både med bilen igång samt med den avstängd.

Sådär, nu har jag testat med multimeter. Fick inget utslag varken på den lilla blå eller på den röda när den var helt avstängd (ingen nyckel i tändningslåset). Testade sedan att starta bilen och då var det 12+ volt på den lilla blå, den röda var fortfarande stendöd. Så det verkar inte hända något alls i den röda. Kanske inte finns nån konstant 12volt?

EDIT: En sak som slog mig är att det fattas en säkring i säkringsskåpet på plats 30 eller nåt, och där står det "radio". Kan det vara så att den lite tjockare kabeln vill ha just denna säkring innan den kör igång?
Senast redigerat av nivv (9 maj 2011)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 maj 2011
#30
Mät på den platsen så märker du rätt snabbt om det är pga detta eller ej...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

20 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#31
Lonefox skrev:
Mät på den platsen så märker du rätt snabbt om det är pga detta eller ej...

Mäta mellan den röda kabeln och där säkringen ska sitta?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 maj 2011
#32
nivv skrev:
Lonefox skrev:
Mät på den platsen så märker du rätt snabbt om det är pga detta eller ej...

Mäta mellan den röda kabeln och där säkringen ska sitta?

Nej. Ner hålen för säkringen. Jord via kaross.
På ena stiftet händer ingenting då det är utgående (troligen din röda kabel) och det andra är spänning.
Antingen vid tändninhspåslag eller (vilket jag tror av kabels tjocklek att dömma) konstansspänning.
Har du spänning där så sätter du i en säkring och mäter på den röda för att verifiera.
Varför jag ser att du gör så är just pga din osäkerhet om den verkligen går dit eller ej.
Plus att du får lära dig lite mer felsökning ;-)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

20 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#33
Lonefox skrev:
nivv skrev:
Lonefox skrev:
Mät på den platsen så märker du rätt snabbt om det är pga detta eller ej...

Mäta mellan den röda kabeln och där säkringen ska sitta?

Nej. Ner hålen för säkringen. Jord via kaross.
På ena stiftet händer ingenting då det är utgående (troligen din röda kabel) och det andra är spänning.
Antingen vid tändninhspåslag eller (vilket jag tror av kabels tjocklek att dömma) konstansspänning.
Har du spänning där så sätter du i en säkring och mäter på den röda för att verifiera.
Varför jag ser att du gör så är just pga din osäkerhet om den verkligen går dit eller ej.
Plus att du får lära dig lite mer felsökning ;-)

Yay! Jag löste problemet, struntade i felsökning, bara ploppade i en 20 ampere-säkring och vips fick jag en konstant 12+v. Så nu är radion alltid på även om tändningen inte är det. Det löser man ju genom att plocka bort fronten. Drar den ström fastän fronten är borta?

Riktig tabbe man gjort, tror inte att man behöver Y-kopplingen utan skulle haft det som det var innan (gul och röd var för sig). Nåja, en säkring och sen var det löst antar jag.

En sista fråga, kan man få tag på en sån där ISO-harness till Pioneer billigt nånstans? Skulle vilja testa utan Y-kopplingen.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 maj 2011
#34
Just ISO->Pioneer är jag inte säker på att det finns eftermarknads... Original har jag för mig att det är ett par hundringar.

Däremot så kan du fixa det ändå.
Koppla gul från enheten till röd i org-iso och röd till blå-vit (som enligt dina uppgifter har spänning vid tändning).

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

20 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#35
Swedenrockers skrev:
Så här är det:
Röd/blå är konstantplus via säkring
Brun är jord
Grå/blå är belysningsplus via dimmer
Svart är till signalseparatorn (den många tror är antennförstärkaren)

Två korrekta kopplingar är således:

Gul och röd från stereon till bilens röd/blå
Svart från stereon till brun på bilen
Stereon har ingen belysningskabel och därför lämnas bilens grå/blå oinkopplad
Stereons blå/vita kabel kopplas ihop i stereokablaget så att remoten kopplas vidare till bilen svarta kabel

denna inkoppling innebär att du själv måste stänga av/sätta på stereon.

eller:

Gul från stereon till bilens röd/blå
Röd från stereon till en inkopplingspunkt i bilen där det finns tändningsplus
Svart från stereon till brun på bilen
Stereon har ingen belysningskabel och därför lämnas bilens grå/blå oinkopplad
Stereons blå/vita kabel kopplas ihop i stereokablaget så att remoten kopplas vidare till bilen svarta kabel

denna inkoppling innebär att stereons av/påslag styrs via tändningsnyckeln.

Att använda bilens grå/blå som matning eller styrsignal är det som spökar för dig.

Ja precis, nu har jag det som ditt första alternativ förklarar. Ska nog ordna så att den stängs av med tändningsnyckeln istället. smile tack för all hjälp!


Sök