2432
Sök

Portning av 740 topp

10 Inlägg
4 januari 2007
Trådstartare
#1
Hejsan jag har tänkt porta min topp som sitter på en 740 gl men jag vet inte om man tex bara skall börja slipa eller om det finns saker man måste tänka för att det skall bli så bra som möjligt? Tipsa mig gärna...

Berra_power

847 Inlägg
4 januari 2007
#2
Utan nån erfarenhet så bör man inte börja rota runt i toppen själv. Ligger mycket vetenskap bakom en bra portning. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig alls då jag aldrig gjort nåt sånt. Sök lite på TPC forumet eller nåt annat Volvo forum.


Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
4 januari 2007
#3
eller skaffa en 531 topp som är lite portad org å bättre över lag

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

699 Inlägg
4 januari 2007
#4
Jag har lite bilder om du vill ha att titta på..
Då kan du se hur jag gjorde på min 240..
Du kan ju gå in på min sida å skriva något så skickar jag till dig..

http://www.garaget.org/JonasHalt

Bilgalen elektriker :)

1 058 Inlägg
5 januari 2007
#5
du bör inte pilla på "golvet" i porten. det räcker oftast med att man höjer taket något och att man snyggar till strax under ventilen där dom fräst orginal. det blir ändå inte någon större skillnad i effekt på en sån här motor om man inte gör andra saker oxå. mitt tips till dig är att skaffa en skrot topp att öva på innan du tar den du har tänkt använda. ett annat tips är att beställa en bok från KG-trimning, där står MASSOR med värdefulla fakta..

PoLoud =D

12 086 Inlägg
5 januari 2007
#6
Att porta en sugtopp är något för ett proffs ..för bästa resultat alltså smile
Givetvis kan även en rockie pilla lite, de viktigaste är väl att se till att du inte slipar igenom väggarna =P Föär att va på säkra sidan skulle jag ta LITE överallt, matchporta mot insug o grenrör och slipa alla gångar. Avgassidan kan va hur len som hällst.. på insugssidan ska du slipa på bredden, inte längs med. Detta för att du ska få bra turbulens på soppablandningen.

För att porta en tävlingstopp till en sugmotor handar de mkt mer om stora portar, utan mer om lufthastigheter och massa annat gojs du och jag inte orkar bry oss om.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
6 januari 2007
#7
Är du oerfaren och känner dig osäker ska du inte göra några större jobb själv. Börja med att putsa av gjutskägg och ojämnheter i kanalerna och kona till ventilstyrningen på avgassidan.



Sök