4228
Sök

Erfarenhet av Toyota Avensis års 98-01

Karlstad
26 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
Är det nån här inne som har erfarenhet av Toyota Avensis års 98-01 ?

Supraman
2 300 Inlägg
10 maj 2011
Vad vill du veta mer specifikt?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Karlstad
26 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Jaru, vart brukar den rosta och vad kostar ett bra exemplar? Billig i drift sådana saker.

1 482 Inlägg
11 maj 2011
Farsan har en 02a, samma karossmodell. 03 kom nya modellen.
Han köpte den ny. Det är en Avensis D4 Kombi Automat.
D4 är kraftfullaste bensin motorn, 150hk men känns inte direkt superpigg.
Rullat 14500mil, jag har väll kört några tusen av dom.
Billig försäkring på farsan iaf, runt 3-4000kr/år helförsäkring.

Det som krånglat under åren har vart bakbromsarna framförallt. Annat som är bytt är Lambdasond, vattenpump, bränslerör pga återkallelse.
Annars har den rullat på utan större problem.
Hans motor har dessutom Kamkedja.. Tror bara sena D4or har Kamkedjor. Alla andra har remmar tror jag, inte säker.

Rosten vi hittat är en fläck över framrutan ( pga stenskott ) och lite i hjulbaljorna ibak. Annars är den helt rostfri. Det är inget som syns utifrån. Dock är det bara vi som brukat bilen så den har tvättats 2 gånger i veckan och fullservad hos Toyota.

Dock är Toyota ena jävla klåpare när det gäller service. Fått bråka en hel del med dom pga dom "glömt" saker och gjort fel flera gånger på olika verkstäder dessutom.

Jag har aldrig lyckats få den under 0.8/milen. Den körs dock mestadels stockholms innerstad i rusning så då rusar ju förbrukningen. Landsväg så har syrrans kille lyckats få ner den 0.56 enligt trippen. Hur fan han lyckats med det förstår jag inte.
Upp till åre drog den 1.6/milen, fullastad och med släp.

Automat tillval kostade massvis så automaterna är ganska dyra ( tillval automat kostade runt 30 000kr om jag inte minns fel ).

Förra året skulle farsan få runt 70 000kr om han bytte in bilen på Toyota. Så runt 70 000 för D4 Kombi Automat, finns dock inte en enda på blocket då dom är ovanliga.
Senast redigerat av Noxxer (11 maj 2011)

BLT Service
Theracords Music Label

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
11 maj 2011
morsan åker Avensis -00 sedan 1.8 sedan 7 år, billig i drift drar mellan 0.6 och 0.7 blandad, dock ganska trött, har man AC:n igång kan man i princip glömma omkörningar. väldigt driftsäker och inga fel på den än så länge i alla fall. vad gäller rost så finns det ingen på just den bilen men skulle väl kunna tänka mig att det som på de flesta andra bilar kommer på bakluckan och skärmarna förr eller senare.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Karlstad
26 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Tack för infon alla smile

Sök